HomeNieuwsEngels beklijft beter door inzet popmuziek

Engels beklijft beter door inzet popmuziek

Uit recentelijk onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat de studie van de Engelse taal gemakkelijker en effectiever is voor leerlingen door de inzet van popmuziek. Tevens zijn de leerlingen daardoor meer gemotiveerd. De lesmethode Groove.me is hiervoor onderzocht. Groove.me is de eerste wereldwijde lesmethode waarbij kinderen Engels leren met popmuziek.

Het onderzoek van de UT is uitgevoerd onder 341 kinderen van in totaal 31 verschillende basisscholen in Nederland. Onderzoeker Marjolein van Klink: “De resultaten laten consequent het beeld zien dat leerlingen die Groove.me gebruiken gemotiveerder zijn om Engels te leren, dan leerlingen die een andere methode gebruiken. Ze zijn er graag mee bezig en vinden het vak en de lessen leuk.” Alle resultaten in acht nemend, wordt het beeld gevormd dat Groove.me-leerlingen met meer plezier leren, minimaal even goed Engels leren en met relatief gemak door de lessen gaan. Het motiveert leerlingen en maakt dat ze graag met Engels bezig zijn, zowel in de les als daarbuiten.

Groove.me bleek in 2012 een wereldwijde primeur in onderwijsland. Het was de eerste lesmethode waarbij kinderen Engels leren met gebruik van Engelstalige popmuziek. De lesmethode werd vrijwel direct na de lancering bekroond met de prestigieuze internationale Comenius award. Ook scholen hebben de lesmethode omarmd. Meer dan 1.000 basisscholen werken ermee. Nu is ook wetenschappelijk aangetoond dat de lesmethode voordelen kent boven traditionele methodieken.

Engels leren in de onderbouw
De digitale lesmethode met popmuziek is ook in de onderbouw (kleuters en kinderen in groep 3 en 4) gelanceerd. De lesmethode ontwikkelde uitgeverij Blink Educatie. Directeur Jorien Castelein: “We zijn ontzettend blij met de onderzoeksresultaten en alle positieve reacties van zowel leerlingen als leraren. Steeds meer scholen gaan ertoe over om al Engels te geven op zeer jonge leeftijd. Kinderen pikken het dan heel snel op, en ook ouders geven de voorkeur aan een basisschool waar hun kind goed Engels leert.”

In Groove.me voor de onderbouw wordt naast popmuziek ook gebruik gemaakt van karakters. Er zijn Engelstalige Bobo-liedjes voor kleuters (groep 1 en 2). En bestaande popliedjes in groep 3-4, gedraaid door DJ Okki. Groove.me voor groep 1-2 bestaat uit acht thema’s: school, herfst, familie, winter, dieren, voorjaar, mijn lichaam en zomer. De thema’s sluiten daarmee aan bij de thema’s in de kleutermethodes en zijn makkelijk inpasbaar in het jaarritme. De thema’s voor groep 3-4 zijn wat uitgebreider: acht thema’s voor groep 3 en acht thema’s voor groep 4. Deze thema’s sluiten inhoudelijk aan op de thema’s van groep 1/2 maar kiezen een andere insteek of breiden het onderwerp uit.

Meer informatie
Onderwijspsycholoog Marjolein van Klink verbonden aan het Instituut CTIT van de UT voerde het onderzoek uit. Contactpersoon voor de pers: drs. Janneke van den Elshout, Communicatieadviseur, 06-13 95 00 17.