HomeNieuwsUT gaat samenwerken met Singapore
V.l.n.r.: Chairman A*STAR Mr. Lim Chuan Poh, Mr. Alfred Huan, Victor van der Chijs en Julius Vancso.

UT gaat samenwerken met Singapore

De Universiteit Twente gaat een samenwerkingsverband aan met het Singaporese A*STAR. Dit gerenommeerde conglomeraat van onderzoeksinstituten houdt zich in het Aziatische land bezig met de programmering en financiering van research & development. Vrijwel alle universiteiten in Singapore, die wereldwijd hoog aangeschreven staan, ontvangen financiering van A*STAR. De samenwerking maakt het voor excellente PhD-kandidaten mogelijk een deel van hun promotie in Singapore respectievelijk in Twente te doen. De overeenkomst wordt donderdag 27 februari ondertekend door UT collegevoorzitter Victor van der Chijs.

A*STAR (Agency for Science, Technology and Research) is een gerenommeerd onderzoekagentschap met eigen onderzoeksactiviteiten onder andere op het gebied van biomedische wetenschappen, natuurwetenschappen en engineering. A*STAR werkt in Singapore nauw samen met overheid en industrie.

De samenwerking biedt de UT de mogelijkheid de contacten met de Singaporese universiteiten verder uit te bouwen en gezamenlijk nieuwe promotietrajecten in het leven te roepen. Deze samenwerking is het resultaat van jarenlange inspanningen van prof. Julius Vancso (TNW) die als visiting principal scientist verbonden is aan A*STAR. Daarnaast werken meerdere UT-onderzoekers al samen met A*STAR. De PhD-kandidaten promoveren uiteindelijk op de UT onder toezicht van zowel A*STAR als een hoogleraar van de UT.

"Deze samenwerking past in de bredere internationaliseringsambitie die de UT aan het uitrollen is. De universiteiten in Maleisië en vooral Singapore die we momenteel bezoeken behoren tot de absolute wereldtop. Het is interessant om te zien hoe onze hoogleraren de internationale samenwerking met deze instelling vorm geven", aldus Van der Chijs. Namens de UT zijn ook Hans Hilgenkamp, Sander Lotze en Julius Vancso aanwezig bij het bezoek.

Lees hier de blog van collegevoorzitter Victor van der Chijs vanuit Maleisië en Singapore.