HomeNieuwsWillem Vos ontvangt Descartes-Huygensprijs

Willem Vos ontvangt Descartes-Huygensprijs

Op 26 januari 2015 ontvangt Willem Vos van UT-onderzoeksinstituut MESA+ de Descartes-Huygensprijs in Amsterdam. Dat maakte de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) vandaag bekend. Hij ontvangt de prijs voor zijn excellente onderzoek en zijn bijdrage aan de Frans-Nederlandse samenwerking. De prijs, een geldbedrag van 23.000 euro, is bestemd voor een verblijf als gastonderzoeker in Frankrijk.

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) reikt de Descartes-Huygensprijs sinds 1995 jaarlijks uit. Naast Vos valt dit jaar ook de Franse natuurkundige Ludwik Leibler in de prijzen.

Willem Vos

Willem Vos (1964) is een deskundige op het gebied van nanofotonica, de interactie tussen nanomaterialen en licht. De hoogleraar Complex Photonic Systems is verbonden aan het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie. Met zijn team toonde hij onlangs voor het eerst aan dat lichtemissie geheel kan worden verboden met een fotonische bandkloof. Ook is zijn groep erin geslaagd om door ondoorzichtige schermen microscopische objecten te zien. Vos is volgens de jury van de prijs een uitmuntende onderzoeker. Vos promoveerde cum laude en ontving eerder al een Carnegie fellowship, de Snellius-medaille en een Vici-subsidie van NWO. Hij is fellow van de American Physical Society en van de Optical Society.

Dankzij de Descartes-Huygensprijs kan Willem Vos vaart zetten achter een samenwerkingsverband tussen het Institute of Nanosciences and Cryogenics (CEA/INAC/SP2M) in Grenoble en de Universiteit Twente. Tijdens zijn verblijf in Grenoble wil hij onderzoeken hoe de kwantum interactie tussen lichtdeeltjes en materie (‘cavity QED’) ultrasnel kan worden beheerst. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor toepassingen in de optica en de kwantum informatieverwerking.

Descartes-Huygensprijs

De Descartes-Huygensprijs is ingesteld door de Franse en Nederlandse regeringen. De prijs wordt sinds 1995 toegekend aan wetenschappelijke onderzoekers voor hun excellente onderzoek en hun bijdrage aan de Nederlands-Franse samenwerking. Beurtelings komen de vakgebieden geestes- en sociale wetenschappen, natuurwetenschappen en levenswetenschappen aan bod. Het te winnen geldbedrag van 23.000 euro is bestemd voor een verblijf als gastonderzoeker in Nederland, respectievelijk in Frankrijk. De KNAW kiest de Franse kandidaat en de Académie des Sciences, of de Académie des Sciences Morales et Politiques wanneer het de geestes- en sociale wetenschappen betreft, kiest de Nederlandse kandidaat.