HomeNieuwsMeten aan het meest complexe systeem ooit gebouwd

Meten aan het meest complexe systeem ooit gebouwd

"Weinig mensen realiseren zich hoe we in korte tijd afhankelijk zijn geworden van het meest complexe technische systeem dat ooit door mensen is gebouwd: het internet. Zonder internet geen geld meer uit de muur, geen water uit de kraan en geen eten meer uit de supermarkt." Aan het woord is dr. Aiko Pras van de vakgroep Design and Analysis of Communication Systems (DACS), onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente.

Dr. Aiko Pras: “Binnen DACS houden we ons bezig met communicatie over het internet, maar ook met communicatie over zogeheten SCADA-systemen, die verantwoordelijk zijn voor de controle en coördinatie van kritieke infrastructuren, zoals het gas, water en elektriciteitsnet. Daarnaast werken we aan car to car communicatie, zodat in de toekomst auto's met elkaar kunnen communiceren, waardoor het verkeer veel veiliger wordt."

Aiko Pras: "Ondanks het cruciale belang van internet voor onze samenleving, zijn er maar weinig onderzoekers die internetgebruik en -misbruik in kaart brengen. Binnen ons onderzoek zijn er nog veel technische uitdagingen te overwinnen. Zo is de hoeveelheid data die verstuurd wordt over het internet gigantisch groot waardoor opslag en analyse onmogelijk is. Slimme meetmethoden, die het mogelijk maken conclusies te trekken op basis van slechts een klein deel van de data, zijn daarom hard nodig. Je kunt het meten aan het internet te vergelijken met het meten van het heelal. Ook daar gaat het om enorme hoeveelheden data en kun je niet meten waar je zou willen. Zo worden zwarte gaten opgespoord op basis van indirecte methoden, zoals kleurverschuivingen."

Cybercrime
Aiko Pras: "Het vakgebied informatica ís en blijft boeiend doordat het zich continu ontwikkelt. Denk bijvoorbeeld aan cybercrime. Criminelen zullen het internet steeds meer gaan inzetten voor hun activiteiten. Een leuk onderzoek waar we momenteel aan werken is het in kaart brengen van
internet bad-neighborhoods. Hierbij onderzoeken we waar de aanvallen vandaan komen. En zijn er bepaalde internetproviders of gebieden waar criminelen zich concentreren? Een andere interessante ontwikkeling is the cloud. Iedereen slaat allerlei documenten op in the cloud, maar niemand houdt er rekening mee dat al deze bestanden uiteindelijk in de Verenigde Staten terecht komen. Je kunt er vanuit gaan dat momenteel de Amerikaanse en in de nabije toekomst ook de Chinese overheid mee leest.

De rest van de wereld
Aiko Pras: "Naast de Universiteit Twente ben ik ook internationaal erg actief. Zo zet ik me in voor de International Federation for Information Processing (IFIP), waar ik voorzitter ben van de commissie die zich richt op Communication Systems (TC6). Ik maak me daar onder meer sterk voor open toegang van wetenschappelijke publicaties. Iedereen moet bij onze publicaties kunnen komen. Naast IFIP ben ik ook actief als coördinator van een Europese Network of Excellence (Flamingo) en ben ik voorzitter van het EU Future internet cluster. Ik vind dat wetenschappers in Nederland zich soms teveel focussen op hun eigen land; in Europa en de rest van de wereld is vaak meer te bereiken.

Promovendi
Aiko Pras: "Ik haal veel voldoening uit het begeleiden van promovendi. Het persoonlijke contact met deze jonge wetenschappers én het feit dat je echt meerwaarde kunt bieden, spreken me hierbij erg aan. Binnen het Flamingo project, dat per 1 november 2012 is gestart, worden promovendi vanaf het begin begeleid vanuit twee universiteiten. We werken in totaal samen met acht universiteiten uit diverse Europese steden: Londen, Bremen, München, Gent, Nancy, Zurich en Barcelona. Deze samenwerking zal veel mooie resultaten opleveren. Daar ben ik van overtuigd!"