HomeNieuwsTatiana Filatova wint Professor de Winterprijs
Tatiana Filatova

Tatiana Filatova wint Professor de Winterprijs

Elk jaar tijdens de viering van de Dies Natalis van de UT reikt de Rector Magnificus de Professor De Winterprijs uit. Het betreft een jaarlijkse publicatieprijs voor vrouwelijk wetenschappelijk toptalent. In 2013 gaat de prijs (een cheque van € 2.500 ) naar dr. Tatiana Filatova van het Instituut IGS (Innovation and Governance Studies). Zij ontvangt deze prijs vanwege haar artikel ‘Spatial agent-based models for socio-ecological systems: challenges and prospects’.

Het artikel van Filatova is gepubliceerd in het blad ‘Environmental Modelling & Software (EMS)’. Dit is een tijdschrift van hoog niveau, behorend tot de top 10 binnen het vakgebied milieuwetenschappen. Het betreft een overzichtsartikel (review-article) over de stand van de computer simulaties van menselijke gedrag binnen de milieuwetenschappen en identificeert richtingen voor toekomstig onderzoek.

De maatschappelijke relevantie van dit soort onderzoek, waar de winnares in bijgaand filmpje aan refereert, is evident. Het modelleren en simuleren van gekoppelde sociale-ecologische systemen, zoals de wisselwerking tussen economie en natuurlijke omgeving, kan immers een basis geven voor het vormen van een virtueel lab. Laat dit nu precies de focus zijn van de universiteit op het gebied van High Tech- Human Touch: het creëren van innovatieve oplossingen op het snijvlak van technologie en sociale wetenschappen.

Tatiana Filatova
Filatova promoveerde cum laude aan de UT en is nu universitair docent bij de Faculteit Management en Bestuur en het Instituut IGS. Zij heeft een Tenure Track-positie, een positie gereserveerd voor de meest veelbelovende wetenschappers. Filatova beschikt daarnaast over een VENI- beurs verstrekt door NWO. Dit is een belangrijke onderzoekssubsidie voor excellente onderzoekers aan het begin van hun loopbaan. Verder heeft Tatiana Filatova een uitgebreide publicatielijst en is erg actief binnen de internationale academische wereld.