HomeNieuwsUniversiteit Twente ontwerpt privacybeschermende applicatie

Universiteit Twente ontwerpt privacybeschermende applicatie

Ricardo Neisse van de Universiteit Twente heeft een programma ontworpen om gebruikers van applicaties te beschermen tegen misbruik van hun gegevens. Het programma geeft aan hoe verschillende applicaties omgaan met de privacy van de gebruiker.

Ricardo Neisse promoveert op 30 maart aan de Universiteit Twente. Hij deed onderzoek naar de vraag hoe applicaties, zoals navigatiediensten, digitale toeristische gidsen en sociale netwerktoepassingen, omgaan met de privacy van gebruikers. Binnen dit onderzoek ontwikkelde hij een prototype van een programma waarmee gebruikers inzicht krijgen in de manier waarop applicaties hun gegevens behandelen. (Mobiele) applicaties verzamelen bijvoorbeeld GPS-informatie, contactgegevens en agenda-informatie om hun functionaliteit aan te passen op de situatie van gebruikers. Neisse: “Mensen staan, vaak zonder het te weten, gedetailleerde informatie af in ruil voor dienstverlening, bijvoorbeeld op Facebook. Ze zien dat vrienden een quiz hebben ingevuld en willen deze zelf ook doen. Er wordt gevraagd of de quizapplicatie gebruik mag maken van alle gegevens die Facebook van hen heeft en ze klikken op akkoord omdat ze de quiz willen doen. Gebruikers weten niet hoe betrouwbaar de diensten zijn die deze informatie van hen verzamelen. Ze moeten er maar op vertrouwen dat deze diensten hun privacyvoorkeuren respecteren. Voorbeelden van risico’s die gebruikers lopen zijn identiteitsdiefstal, discriminatie of zelfs diefstal omdat dieven weten wanneer gebruikers op vakantie zijn.”

Het programma van Neisse is nog een protoype. Het is nog onbekend of en wanneer het als product op de markt wordt gebracht. Het programma geeft aan welke toepassingen de privacy van gebruikers het best respecteren. Gebruikers worden vooraf geïnformeerd over de privacy-risico’s van een applicatie. Welke toeristische gids gaat het beste om met privégegevens

Verder kan de gebruiker privacyvoorkeuren opgeven voor elke geïnstalleerde app. Gebruikers hebben bijvoorbeeld verschillende wensen ten aanzien van privacy van hun medische gegevens wanneer deze worden behandeld in een ziekenhuis dan in hun werkomgeving. Het programma van Neisse houdt daar rekening mee. Neisse: “Een zakenman wil bijvoorbeeld niet dat zijn baas via Facebook of Foursquare kan zien dat hij tijdens een zakenreis een bar bezoekt. Of een gebruiker wil niet dat een verzekeringsmaatschappij bijhoudt wat hij doet, om discriminatie te voorkomen.”

Ricardo Neisse voerde zijn promotieonderzoek uit binnen de vakgroep Information Systems van het onderzoeksinstituut CTIT. Hij werd hierbij begeleid door prof. dr. Roel Wieringa, dr. ir. Maarten van Sinderen en dr. ir. Maarten Wegdam.

Noot voor de pers

Voor meer informatie, of een digitale versie van het proefschrift ‘Trust and Privacy Management Support for Context-Aware service Platforms’, kunt u contact opnemen met Ricardo Neisse (0049 174 242 0807) of wetenschapsvoorlichter Kim Bekmann (053 489 2131)