HomeNieuwsImplementatie nieuw reprocontract Universiteit Twente

Implementatie nieuw reprocontract Universiteit Twente

Binnenkort wordt overgegaan op een nieuwe printomgeving binnen de Universiteit Twente. Hierbij ontvangt u meer informatie over de veranderingen hieromtrent en waarom deze plaatsvinden.


Aanleiding

In 2011 heeft er een Europese aanbesteding plaatsgevonden voor het reprocontract van de UT. Dit is eind 2011 gegund aan Xerox. Uitgangspunten tijdens het aanbestedingstraject waren:

Kostenbesparing

Efficiënt beheer (het aantal printers en/of copiers in de UT-gebouwen is bijzonder groot en het aantal types vertoont een veel te grote variatie om efficiënt beheer te kunnen voeren)

Gebruiksgemak

Behoud copyshops (Carré en Bastille)


Wat gaat er veranderen?

Verspreid over de UT komen op centrale plekken in de gebouwen 4 verschillende typen machines te staan. Op basis van het beleid afdrukfaciliteiten is per gebouw een plan opgesteld waar machines komen te staan. Uitgangspunt is per vloer voldoende machines en op redelijke afstand van de gebruikers met voldoende capaciteit. Dit plan is ter beoordeling bij de directeuren bedrijfsvoering neergelegd.


De Xeroxprinters zijn te gebruiken voor alle medewerkers. U stuurt uw printopdracht naar de printer, vervolgens maakt u zich bij de dichtstbijzijnde printer kenbaar bij de machine d.m.v. uw UT-pas en uw prints worden direct afgedrukt. Omdat pas geprint wordt als u bij de machine staat is deze methode ook te gebruiken voor vertrouwelijke informatie. Daarnaast is het mogelijk een document op een willekeurige printer op de Campus af te drukken, zonder instellingen op de PC te hoeven veranderen. De UT-pas hoeft u maar eenmalig te activeren op de printer d.m.v. het invoeren van uw username en password.


De print/copiers voor studenten worden ook vervangen en blijven voorzien van betaalpaal (afrekenen via chipknip). De copyshops in Carré en de Bastille blijven bestaan.


De uitrol gaat binnenkort van start. De verwachting is dat in maart-april een efficiënt nieuw printerpark in de gebouwen zal staan, dat voldoet aan de eisen die een moderne organisatie eraan stelt.


Waarom deze verandering?

Allereerst levert deze manier van printen een aanzienlijke kostenbesparing op. Daarnaast levert het meer gemak voor de gebruiker. Storingen en tonervervanging worden proactief opgepakt door Xerox, zodat gebruiker er geen bemoeienis mee heeft. De ICTS servicedesk zorgt, in samenwerking met Xerox, voor de gebruikersondersteuning. Papier dient wel door de faculteit/dienst zelf aangeschaft te worden. Dankzij de centrale printers is de ongezonde situatie van een printer op de werkplek niet meer noodzakelijk.


Wat gebeurt er met de huidige printers?

De bestaande losse printers kunt u vooralsnog blijven gebruiken. Als u enthousiast bent over de nieuwe printomgeving dan kunt u uw huidige printer in ruil voor een vergoeding inleveren. De aanschaf van nieuwe losse printers of copiers is na de uitrol niet meer toegestaan. Voor printers die verbonden zijn aan meetapparatuur kan een uitzondering worden gemaakt.


Meer info

Voor meer informatie over de nieuwe printeromgeving kunt u terecht bij Chantal Hilgeholt van het Facilitair Bedrijf (tel: 053-4891168; mail: c.hilgeholt@utwente.nl).