HomeNieuws'Reuzenpanda's bedreigd door inteelt'

'Reuzenpanda's bedreigd door inteelt'

Zoals bekend is de reuzenpanda een bedreigde diersoort. Onderzoekers van de faculteit ITC van de Universiteit Twente suggereren dat de bedreiging toeneemt door lokale inteelt. Dit publiceerden Tiejun Wang en Andrew Skidmore op 18 januari op de website van het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Er leven nog ongeveer 1800 reuzenpanda in het wild. Normaal gesproken is deze panda zwart met wit, maar steeds vaker wordt ook de zeldzame bruin met witte panda waargenomen. Volgens, Tiejun Wang, onderzoeker bij de faculteit ITC van de Universiteit Twente, was de waarneming van een twee maanden oude bruin-witte panda de zevende in 25 jaar tijd. Onderzoekers suggereren nu dat dit het gevolg is van inteelt. Voor reuzenpanda's is dit veel, omdat hun voortplanting traag verloopt. Een goede verklaring voor dit aantal is er daarom nog niet.
Wang werkte twee decennia lang in het Qinling-gebergte in China, een van de zes gebieden waar reuzenpanda's nog in het wild leven. Volgens Wang zijn de bruin-witte panda's alleen gezien bij de Qinling-populatie. In het Qinling-gebergte leven ongeveer 300 wilde panda's, dat is een zesde van de totale pandapopulatie in het wild.

INTEELT

Elke panda heeft, net als de mens, van elk gen twee versies, een van de vader en een van de moeder. Wang suggereert dat de panda's in Qinling een dominant gen voor zwart-wit hebben en een recessief gen voor bruin-wit. Als een panda twee recessieve genen heeft, wordt de panda bruin-wit, in alle andere gevallen zwart-wit. Dit betekent dat panda's met bruin-wit alleen voorkomen wanneer ze het recessieve bruine gen van de vader en moeder erven. De onderzoeker stelt dat de kans dat beide ouders het recessieve gen voor bruin-wit hebben normaal gesproken zeer laag is. Maar doordat de leefomgeving van de panda's in Qinling uit kleine leefgebieden bestaat en het gebied zeer dichtbevolkt is, is de kans dat panda's paren met nauwe verwanten bij deze groep veel groter. De bruin-witte panda's zijn dus mogelijk een indicatie van de lokale inteelt.
Tiejun Wang en collega's Andrew Skidmore en Bert Toxopeus, die de laatste twaalf jaar bij ITC aan dit onderwerp hebben gewerkt, zijn bezorgd dat het vaker voorkomen van de bruin-witte panda een resultaat is van de fragmentatie en verkleining van de leefomgeving van de panda. Deze fragmentatie is een gevolg van menselijke activiteiten, zoals de aanleg van wegen en het kappen van de bossen.

De onderzoekers maken zich nu zorgen over dergelijke inteelt, want dat houdt in dat steeds meer dieren afhankelijk zijn van dezelfde genenset, waardoor het risico op uitsterven verder toeneemt.

Meer informatie:
Het volledige artikel is hier te vinden.