HomeNieuwsTerugblik Opening Academisch Jaar: het Butterfly Effect
Fokke Eenhoorn

Terugblik Opening Academisch Jaar: het Butterfly Effect

Wie maandagochtend, enkele uren voor de officiële Opening van het Academisch Jaar, de campus van de Universiteit Twente op reed, trof een drukte van jewelste aan. Duizenden studenten zijn terug voor hun studie, 2.200 eerstejaars arriveerden voor hun eerste colleges. “Maar als we echt aan de vraag van de samenleving willen voldoen, moeten de studentenaantallen minstens verdubbelen”, zei Collegevoorzitter Victor van der Chijs tijdens de feestelijke opening.

Butterfly effect

De opening van het academisch jaar 2019-2020 stond in het teken van het Butterfly Effect: elk idee kan uitgroeien tot iets onverwachts moois en groots. Het was vooral een oproep aan studenten en onderzoekers om groots te dromen en te denken, en de ongekende mogelijkheden van de omgeving te omarmen.

De Universiteit Twente probeert op vele manieren die ondernemende houding te stimuleren. Bijvoorbeeld door een versterkte samenwerking met Saxion en ROC van Twente, legde Van der Chijs uit. Maar ook het initiatief tot een ECIU University, waarbij studenten als een soort Netflix-model keuzes kunnen maken uit het aanbod van de deelnemende Europese innovatieve universiteiten en hun partners. “Dat biedt enorm veel mogelijkheden qua meer internationaal en meer flexibel, maar wel binnen een solide consortium.”

De samenwerking met de andere Twentse onderwijsinstellingen en ECIU University passen goed in het toekomstbeeld. Van der Chijs: “Waarin we een open universiteit zijn, met onderwijs dat op maat en persoonlijk is, en onze werkwijze zo aanpassen dat we de zelfstandigheid van mensen vergroten. Over de afgelopen acht maanden hebben we vele ideeën verzameld binnen ons strategietraject Shaping2030, diverse werkgroepen ontwikkelen op basis daarvan nu de nieuwe strategie voor de toekomst.”

Grenzen

Maar hoe mooi en interessant die ontwikkeling ook is, de Universiteit Twente balanceert tussen wat ze kan om zo goed mogelijk aan de vraag van de samenleving te voldoen – “We willen graag een civic university zijn”, gaf Van der Chijs aan – en de grenzen van wat mogelijk en haalbaar is. Het aantal nieuwe studenten steeg dit jaar opnieuw, met naar verwachting straks 2.500 nieuwe eerstejaars. Dat betekent een groei van 15 procent. Ook bij de andere technische universiteiten neemt de groei toe, zij het iets minder fors. Het is een grote opgave. Van der Chijs: “Als CvB sympathiseren we met WOinActie, waarin vele medewerkers uit het hoger onderwijs zich laten horen en hun ‘Echte Opening van het Academisch Jaar’ houden. We herkennen de werkdruk en het gebrek aan middelen om echt te kunnen voldoen aan de vraag vanuit de samenleving.”

Een oplossing is noodzakelijk, tegelijkertijd is alleen doemdenken niet de weg. Van der Chijs: “We spreken nu nationaal over een Toekomstfonds, dat kan mogelijk wat lucht bieden. Het feit dat onderzoek en innovatie, in het bijzonder de technologische, niet alleen wordt gezien als een kostenpost maar ook als een investering is bemoedigend. Daarom roep ik ook op: als je goede ideeën hebt, meld ze. Dan gaan we kijken hoe we ze verder kunnen brengen.”

Toekomst ontmoet heden

Tijdens de OAJ ontstond een mooie ontmoeting tussen Renée Meijer, studente Electrical Engineering en Cees Links, UT-alumnus en grondlegger voor de wifi-technologie die niet meer weg te denken is uit ons leven. Meijer: “Ik weet nog niet waar ik uiteindelijk terecht kom, en ik denk dat niemand om mij heen dat van zichzelf weet. Maar zo lang ik hard werk en met toewijding de dingen doe, weet ik zeker dat ik ergens kom waar ik graag terecht wil komen.”

Cees Links, de keynote speaker van de middag, had nog wel een mooie tip voor Renée: “Als ik terugkijk was wifi eigenlijk best makkelijk te ontwikkelen. Maar alles er omheen organiseren was veel moeilijker. Je kunt zeggen dat een goed idee min of meer een minimale vereiste is. Maar dat goede idee kunnen vertellen en verkopen en vermarkten maakt het verschil.” Om zich heen merkt Links daar nog wel eens wat koudwatervrees voor. “Verkopen wordt vaak gezien als iets vies voor techneuten. Autoverkopers, die doen dat. Maar het feit dat vervolgens iemand anders er geld over heeft voor wat jij hebt ontwikkeld, laat juist zien hoe waardevol iets is.”

De opening van het academisch jaar vormde tevens de aftrap van de festiviteiten rond het 5-jarig bestaan van het DesignLab.

Academische prijzen

Zoals inmiddels een traditie is, worden bij de Opening van het Academisch Jaar de academische prijzen uitgereikt: de Centrale Onderwijsprijs werd gewonnen door Ipek Seyran Topak (opleiding International Business Administration), Kees Venner kreeg de Brinksma Innovation Grant voor een innovatieve onderwijsaanpak en de TGS Award (winnaar Patricia Reyes Benavides) alsook de afstudeerprijzen werden uitgereikt.

Het percussietrio Drum People verzorgde de muzikale omlijsting, en kreeg aan het einde van de middag het publiek nog even op de banken.

Foto's Fokke Eenhoorn.