Niek Erents

Zie Nieuws

Green Team Twente toont nieuwste zuinige waterstofauto

Green Team Twente presenteerde gisterenavond de nieuwste zuinige waterstofauto bij Kolenaar Mazda in Enschede. Waterstof als voertuigbrandstof wint langzaamaan terrein. Het team doet ook in 2019 mee aan de Shell Eco-Marathon begin juli in Londen. Tevens staat het ‘Challenger event’ op het circuit in Berghem in mei op het programma. Een goede test voor de auto als het team.

Green Team Twente wist afgelopen jaar haar titel tijdens de Shell Eco-Marathon niet te prolongeren en de ploeg is gebrand op nieuw succes. ‘De focus lag dit jaar tijdens de bouw vooral op het nog betrouwbaarder maken van onze auto’, vertelt teammanager Matthias Haalstra. “Tijdens de laatste race traden er onverwachte problemen op, onder andere veroorzaakt door extreme hitte en op het gebied van interferentie. Green Team Twente heeft daarom in 2018 geen valide resultaten kunnen neerzetten en dat willen we nu verbeteren. Waar het vorige team veel innovatieve concepten doorvoerde, hebben wij gekeken naar de zwakke schakels in onze auto en deze op de schop gegooid. Wij zijn ervan overtuigd op alles voorbereid te zijn’.

Nieuwe brandstofcel

Het hart van de auto, de brandstofcel is dit jaar vernieuwd. Dit systeem maakt van waterstof en zuurstof elektriciteit. Dit wordt gebruikt voor de elektromotoren en zorgt voor de aandrijving van de wielen. ‘Vergeleken met het oude systeem is deze nieuwe brandstofcel een stuk efficiënter en werkt deze beter bij hogere temperaturen’, vertelt waterstofspecialist Marieke Altena. ‘Daarmee zorgt deze brandstofcel voor meer zekerheid bij de race’.

Perfectionering van de auto

Naast de brandstofcel zijn er natuurlijk vele andere onderdelen vernieuwd. Zo is de versnellingsbak compleet herontworpen, is de cardanas een stuk lichter gemaakt en is de elektronica zo aangepast dat deze de radiogolven en straling van Londen aankan.

Daarnaast heeft het team dit jaar een model gemaakt dat de optimale rijstrategie bepaalt. Strateeg en tevens chauffeur Yanna Kraakman: ‘Met dit model kunnen we precies bepalen hoe snel we moeten rijden en hoe we bochten moeten nemen, alles om zo efficiënt mogelijk te rijden’.

Eerste test

Naast de eindrace, de Shell Eco-Marathon in Londen, doet het team dit jaar ook mee aan het zogenaamde ‘Challenger event’ in Berghem. Hoewel deze race normaliter bedoeld is voor teams die zich moeten kwalificeren voor de uiteindelijke race, zal Green Team Twente de race vooral gebruiken als test voor zowel de auto als het team. Er wordt dan gekeken hoe het team samenwerkt onder druk en of de auto perfect werkt.

Living lab

Naast alle technische onderdelen is het team dit jaar tevens een project aangegaan met de UT wat als doel heeft een proeftuin met tiny houses te bouwen op de campus. In deze proeftuin kunnen verschillende duurzame technieken, waaronder waterstof, worden geïntegreerd en getest. Met dit project kunnen bedrijven en onderzoeksgroepen hun projecten eventueel sneller ontwikkelen, waardoor ze direct de markt op kunnen. Daarnaast wordt het sociale aspect van wonen in zo’n huis bekeken, om te zien wat voor effect dit heeft op de bewoners en hoe een duurzame leefstijl kan worden gestimuleerd.


Foto door: Niek Erents

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)