HomeNieuwsKNCV Gouden Medaille 2018 voor Pascal Jonkheijm

KNCV Gouden Medaille 2018 voor Pascal Jonkheijm

Prof. dr. ir. Pascal Jonkheijm wint de KNCV Gouden Medaille 2018. “Jonkheijm is een begenadigd chemisch onderzoeker die fundamenteel en toegepast onderzoek op het grensvlak van de chemie en biologie moeiteloos combineert”, aldus juryvoorzitter Hermen Overkleeft. De hoogste Nederlandse onderscheiding voor chemisch toptalent wordt op 4 december 2018 uitgereikt tijdens chemieconferentie CHAINS in Veldhoven.

Pascal Jonkheijm is professor Organische Chemie aan de Universiteit Twente. Jonkheijm verbindt de vakgebieden van de supramoleculaire chemie en de (cel) biologie. Daarbij gebruikt hij een engineering-aanpak om moleculen en materialen te ontwerpen voor fundamenteel onderzoek en gebruik in de bionanotechnologie. “Dit is een uitermate boeiend, maar zeer complex gebied van onderzoek, waarbij het moeilijk is om daadwerkelijk voor de biologie tastbare en werkbare methodes te ontwerpen en ontwikkelen”, zegt Hermen Overkleeft, juryvoorzitter commissie Gouden Medaille 2018. “En juist op dit terrein heeft Jonkheijm grote stappen gemaakt.”

CV

Na zijn promotie aan de Technische Universiteit Eindhoven onder de supervisie van professor Bert Meijer, maakte Jonkheijm de stap naar de chemische biologie, middels een positie aan het Max Planck Instituut voor moleculaire fysiologie in Dortmund, waar hij postdoc werd. In de groep van Herbert Waldmann, zette Jonkheijm zelfstandig een onderzoekslijn op gericht op eiwit-immobilisatie, waarbij hij zowel de bioorthogonale chemie ontwikkelde als de bionanotechnologische toepassingen. In 2008 maakte hij de overstap naar Universiteit Twente waar hij zijn eigen onderzoeksgroep oprichtte. Jonkheijm ontving meerdere prestigieuze beurzen, zoals een Humboldt Fellowship, een Veni- en Vidi-beurs en maar liefst drie ERC Proof-of-Concept subsidies.

Pionier

Jonkheijm is internationaal een voorloper op het gebied van interfaces tussen supramoleculaire, zelf-assemblerende systemen en biologische systemen. Het werk van Jonkheijm wordt zeer goed geciteerd en is de basis voor veel (internationale) samenwerkingen en nieuwe onderzoeksrichtingen bij collega-scheikunde, materiaal en celbiologische groepen. Dit blijkt onder andere uit zijn indrukwekkende lijst van subsidies en publicaties. Naast zijn onderzoeksactiviteiten, richtte Jonkheijm de startup Lipocoat op, die zich bezig houdt met het vermarkten van zijn bio-inspired coatings voor toepassingen in de gezondheidszorg. “Jonkheijm is een boegbeeld voor de chemie. Hij is een jonge, zeer succesvolle chemicus die zelfstandig een nieuw gebied van de moleculaire wetenschappen ontwikkelt in Nederland en die zeker een prominente rol zal vertolken voor de chemie in Nederland en daarbuiten”, aldus Overkleeft.

Gouden Medaille

De KNCV Gouden Medaille wordt jaarlijks uitgereikt en is de belangrijkste Nederlandse prijs voor onderzoekers die zich bijzonder hebben onderscheiden op het gebied van chemisch speurwerk in de breedste zin. Voor de prijs komen onderzoekers tot veertig jaar in aanmerking van wie wordt verwacht dat zij leidend worden binnen hun vakgebied. De Gouden Medaille wordt sinds 1963 uitgereikt aan chemisch toptalent in Nederland.

De officiële uitreiking van deze prestigieuze prijs vindt plaats tijdens CHAINS 2018, een grote, driedaagse chemieconferentie – van 3 december t/m 5 december 2018 - die zich richt op wetenschap en industrie.

Oorspronkelijk gepubliceerd: https://www.kncv.nl/k/n231/news/view/140319/872/kncv-gouden-medaille-2018-voor-pascal-jonkheijm.html