HomeNieuwsHightech ‘habijt’ maakt meditatie meetbaar

Hightech ‘habijt’ maakt meditatie meetbaar

Op het eerste gezicht lijkthet een ingekorte versie van een habijt voor monniken en nonnen. Natuurlijkematerialen geven een bewuste klassieke touchaan het hightech meditatiepak van Danielle Roberts (Kunstenaar bij AwarenessLab). Geflankeerd door een ontwerper, wetenschappers, bedrijven, studenten enDesignLab Universiteit Twente werkte Roberts de afgelopen maanden aan eenambitieus plan: het realiseren van een hightech meditatiekit. Eén die derelatie tussen kwaliteit van meditatie en omgevingsfactoren meet. Pronkstuk isde Silence Suit: een hightech meditatiepakmet biometrische en omgevingssensoren.

Als decennialangervaren mediteerder was Roberts nieuwsgierig naar hoe omgevingsfactorenmeditatiekwaliteit beïnvloeden. Het winnen van een financieringsronde via het Europese WEAR Sustain – datonderzoek naar duurzame en ethische wearablesondersteunt - bracht haar dichter bij het vinden van antwoorden. Als eerste bekeekRoberts de invloed van licht op meditatiekwaliteit.

Hub

DesignLab is een ‘hub’ voor projecten van WEAR Sustain. Hiervoor werkt(e) het naast aan de Silence Suit onder andere aan een robotvest voor postuurcorrectie en een hightech pak voor daklozen

Samen metontwerper Vera de Pont, bedrijven, wetenschappers en studenten van UniversiteitTwente maakte ze daarvoor een complete hightech meditatiekit. Die bestaat naastde Silence Suit uit een zelfontwikkeld softwareplatform (‘de Dataserver’), diekwalitatieve en kwantitatieve meditatiedata opslaat en analyseert. Met behulpvan een algoritme leert het systeem de mediteerder steeds beter kennen. ViaInternet of Things-technologie past de Dataserver automatisch deomgevingsfactor aan. Allemaal voor de optimale meditatie-ervaring.

Open Source

De Silence Suit bestaat uitnatuurlijke materialen als zuivere wol en een viscose/modal mix. De behuizingenzijn geprint met PLA, een filament op basis van melkzuur. Met in totaal negen sensorenwerpt het pak licht op zaken als houding, ademhaling, hartslag, de druk tussenje vingers, en hun relatie tot meditatiekwaliteit.

De meesteelektronicaonderdelen zijn kant-en-klaar verkrijgbaar bij elektronica webshops.Dit maakt vervangen en upgraden ervan eenvoudig, vertelt Roberts. “De ‘makkelijke’onderdelen zijn bewust gekozen. We willen het pak en de software Open Sourcebeschikbaar stellen.”

All inthe details: op de stof van het meditatiepak geven 3D-prints en lasergesneden icoontjesaan waar de sensoren en kabelverbindingen zitten.

Rol DesignLab

DesignLab werkte aan het technische deel van de wearable: het ontwerpen en opbouwen van twee printed circuit boards, en printen van de behuizingen. Ook herschreef het de firmware en de code voor communicatie met de verlichting. Daarnaast adviseerde DesignLab over de Open Source-strategie.

Ten slotte faciliteerde DesignLab de presentatie ‘Enlightenment Through Light’, waar Roberts de Silence Suit/meditatiekit aan geïnteresseerde onderzoekers, studenten en kunstenaars toonde.

Danielle Roberts, Silence Suit Maker bij Awareness Lab

Ik vond de samenwerking met DesignLab erg prettig. De studenten waren heel kundig en betrokken. We zijn als multidisciplinair team tot vernieuwende oplossingen gekomen.

Danielle Roberts, Silence Suit Maker bij Awareness Lab

Nieuwsgierig

Vermengen van spiritualiteit met technologie ligt gevoelig. Toch is demeditatiewereld ‘nieuwsgierig’ naar de kit, vertelt Roberts. “Mijn experimentenzaten binnen een oogwenk vol. Mensen zijn benieuwd naar hun meditatiedata. Zevinden het pak heel fijn zitten, ondanks de hoeveelheid elektronica.” Zelfgeeft Roberts aan dat de Silence Suit haar helpt in het bewuster maken van deintenties en resultaten van haar meditatiepraktijk.

Vervolg

Roberts’ vervolgplannen liggenop tafel: intensiever experimenteren, andere invloeden als geluid en geur meten,de kit open source beschikbaar stellen, en artistieke visualiseringen vanmeditatiedata maken.

Deultieme droom? Telemeditatie, met elkaar mediteren op afstand. “Dit geslaagdeproject smaakt naar meer,” aldus Roberts.

__________________________________________________________________________

Roberts (AwarenessLab) bedankt de volgendeprojectbetrokkenen:

Ontwerper: Vera de Pont
Stagiair Awareness Lab: Meike Kurella
ProtoSpace:  Annevan den Heuvel, Simon de Bakker, Jan-Jaap Schuurman
DesignLab: Stephen Geerlings, Klaas de Haan,  Stefan Paun, Olaf van der Meer, Jelmer Dijkstra, Edo de Wolf, Frank Kresin, NicolaLiberati
Systeemarchitectuur: Hans d’Achard
Data science Germán Bravo
Researcher: Tom Bergman
Baltan Laboratories: Koen Snoeckx (mentor)