HomeNieuwsDwarshuis wint TGS award 2017

Dwarshuis wint TGS award 2017

De TGS Award 2017 voor Twents promotie van toptalent gaat naar Koen Dwarshuis, student werktuigbouwkunde aan de UT.

Dwarshuis nam de award op maandag 4 september in ontvangst van de rector Thom Palstra tijdens de opening van het academisch jaar van de UT. De prijs die Dwarshuis krijgt, bestaat uit een cheque van 2.500 euro die hij gaat besteden aan het bezoeken van conferenties waar hij wetenschappers kan ontmoeten en ideeën kan uitwisselen.

Dwarshuis: “Ik doe onderzoek naar modellen van loopbewegingen. In de computer wordt elk deel van het lichaam gemoduleerd als één element. Bijvoorbeeld een bovenbeen, een onderbeen en een voet. De elementen kunnen we ten opzichte van elkaar laten bewegen. In de huidige modellen kunnen de elementen zelf niet bewegen. Het is mijn idee om een element te vervangen door een element wat wel flexibel is. Ik vervang bijvoorbeeld een voet door een element wat flexibel is. De voet kan dan veel beter bewegen en we kunnen daarmee veel beter de loopbeweging simuleren. Zo kunnen we beter bepalen of er bij een slecht lopende patiënt een operatie nodig is en wat voor operatie. Er kunnen ook goede protheses gemaakt worden. Daarnaast zal ik mijn theoretische kennis ontwikkelen over het modelleren van flexibiliteit.”

De jury bestond uit prof. Andre de Boer, prof. Fokko Jan Dijksterhuis, prof. Hans Hilgenkamp, prof. Marieke Huisman, prof. Andy Nelson en dr. Paul van Dijk, voorzitter van de TGS. De TGS jury selecteerde Dwarshuis uit drie overgebleven kandidaten. De jury was zeer onder de indruk over het jeugdige en vooruitstrevende enthousiasme van Dwarshuis. Zijn onderzoeksvoorstel en zijn reviews waren zeer goed. Dwarshuis participeerde ook in het Research Honours masterprogramma voor excellente masterstudenten die de ambitie hebben hun carrière in het onderzoek te vervolgen.

Achtergrond TGS Award

Dit jaar hebben in totaal drie kandidaten een presentatie gegeven om de TGS Award jury te overtuigen van het beste voorstel. De studenten ontvingen  een TGS Bridging Grant van maximaal zes maanden om het voorstel te schrijven. De grant omvat maximaal zes maanden overbrugging na het afstuderen ter waarde van zes maanden AiO salaris.

Kandidaten zijn geselecteerd in twee rondes uit in totaal rond de twintig aanmeldingen. Ook afgelopen jaar kwamen de kandidaten van verschillende faculteiten. De winnaar is gekozen door een jury onder leiding van dr. Paul van Dijk, voorzitter van de TGS, en verder bestaande uit prof. Andre de Boer, prof. Fokko Jan Dijksterhuis, prof. Hans Hilgenkamp, prof. Marieke Huisman en prof. Andy Nelson ondersteund door dr. Anne Dijkstra.

De uiteindelijke keuze is gebaseerd op drie onderdelen: het onderzoeksvoorstel, twee external reviews, een presentatie & bevraging. Elke kandidaat heeft een schrijftraining gericht op onderzoeksvoorstel ontwikkeling aangeboden gekregen, alsmede een presentatietraining. Dit jaar namen twee kandidaten namen deel aan het masterexcellentietraject Research Honours. Voor zover bekend heeft elk van de kandidaten uitzicht op vervolg van een PhD traject op de UT.

Oproep nieuwe ronde TGS Award

De rondes voor de TGS Award 2018 zijn gestart: deadlines zijn 15 september 2017 en 15 januari 2018. Het aanmeldingsformulier voor de eerstvolgende ronde kan worden gedownload. De toelatingscriteria staan zowel in het formulier als op de website (in het Engels). Let op: de Award is alleen voor kandidaten die een UT master volgen.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)