HomeNieuwsUT helpt kinderen robots te programmeren
Robotour Utwente

UT helpt kinderen robots te programmeren

Deze week startte de Robotour in Enschede, een interactieve LEGO-mindstorms workshop voor kinderen.

Het initiatief komt van JeugdViva en Pre-University van de Universiteit Twente helpt bij de invulling van het programma. Techneuten van de toekomst van 9 tot en met 14 jaar bouwen tijdens de workshop hun eigen robot en programmeren de robot zelf. Studenten van de UT begeleiden de kinderen. Dit jaar is de Robotour mede mogelijk gemaakt dankzij Gemeente Enschede, Techniekpact Twente en Techniekpact Stedendriehoek.

Deelnemers van de workshop krijgen een presentatie over robots. Vervolgens gaan de kinderen nadenken over vragen als: wat zijn robots precies en hoe zien ze eruit? Hoe bestuur je robots? Is dat moeilijk? Hierna bouwen ze in tweetallen hun eigen LEGO Mindstorms robot. Daarna wordt de robot in stapjes geprogrammeerd. Wat kunnen ze de robot allemaal laten doen? Het geprogrammeerde proberen de kinderen zelf uit. Op dat moment leren ze spelenderwijs het principe van coderen.

Locatie

De Robotour vindt in schoolvakanties plaats bij verschillende speeltuinen in Enschede. Het doel is om vooral kinderen te bereiken die niet de kans krijgen om op vakantie te gaan.

De Robotour komt deze vakantie op de volgende locaties:

• Speeltuin Helmerhoek (7-9 augustus)
  • Speeltuin Wesselerbrink (14-16 augustus)
  • Zuiderspeeltuin (29-31 augustus)

Aanmelden voor de Robotour gaat via de speeltuinen (via de JeugdViva). Na afloop krijgen de deelnemende kinderen een diploma. De LEGO Mindstorms zijn in bruikleen dankzij Heutink.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)