HomeNieuws25 jaar Lowlands 25 jaar EnschedePloeg
EnschedePloeg Utwente
Slaapzaal Dorhout Mees

25 jaar Lowlands 25 jaar EnschedePloeg “20 minuten om een trap te bouwen voor Iggy Pop”

Lowlands vierde afgelopen weekend haar 25ste jubileum in Biddinghuizen en de EnschedePloeg van de UT speelde ook dit jaar een belangrijke rol.

Fotografie: Harm Jan Bronsvoord & Philip Meijer

Elk jaar is de EnschedePloeg (EP) onder toegewijde leiding van Tonnie Buitink (voormalig event manager UT) spin in het web voor de opbouw, het evenement en de afbouw van Lowlands. De ploeg bestaat uit honderdvijfenzestig vrijwilligers van vaak ervaren sitecrews, stagehands en hosts. De EP’ers zijn een begrip op Lowlands en staan bekend om hun motivatie, flexibiliteit, kunde en harde werken.

Op de donderdagavond vooraf aan de start van Lowlands komen de EP’ers samen in Dorhout Mees (Biddinghuizen), het thuishonk van de EnschedePloeg. De leden van de groep zien het als een reünie. Vaak gaat het om alumni of studenten van de UT. Het bier is ingekocht, de bitterballen worden gefrituurd, er hangt een uitgelaten vrolijke sfeer en de bedjes op de slaapzalen staan klaar. Maar wie zijn nu die EP’ers?

Het EP-stel

Peter en Karin Lagendijk doen al voor de 19de keer mee aan Lowlands. Peter is een BIT-alumnus en werkt momenteel als Business Intelligence expert in het Rijnstate Ziekenhuis. Karin studeerde Chemische Technologie aan de UT en is nu docent aan de Hogeschool voor Arnhem en Nijmegen. Peter is stagehand in de Lima-tent en helpt met de opbouw van de apparatuur. “Artiesten aanspreken is not done, maar we hebben een backstage banner waar we al jaren alle handtekeningen van de artiesten op verzamelen.” Karin is de Crew Boss van de hosts en werkt bij de Alpha-tent. Zij ontvangt de grootste bands van het festival en haar favoriet was het ontvangst van Snow Patrol. “Van de drummer van de Temple of Sounds kreeg ik backstage een CD die hij ter plekke signeerde met de tekst: ‘I would like to play your drums today’, daar moest ik erg om lachen.”

“De opbouw van Lowlands duurt een maand en de afbouw een week”

Wouter Put
“Ik ben al twee weken bezig met de voorbereidingen. Dit is mijn tweede jaar Lowlands. Ik help het festival met de opbouw, dus ik ben vooral aan het klussen, bouwen, dingen verplaatsen en aan het verven. De opbouw van Lowlands duurt een maand en de afbouw een week.” Wouter (Saxion Hogeschool) doet mee voor de gezelligheid en hij vindt het leuk met zijn leeftijdsgenoten.

“Je beleeft het festival intenser als je onderdelen zelf maakt”

Martijn van den Belt
Hij vertelt dat hij een bachelor student Technische Natuurkunde is en dat hij nu zes jaar bezig is. “Ik doe zeg maar veel dingen naast mijn studie. Ik ben voor Lowlands nu twee weken bezig met de opbouw. Naast Lowlands werk ik aan andere leuke concerten en festivals, zoals Guns N’ Roses, de Zwarte Cross en Down the Rabbit hole. Je beleeft het festival intenser als je onderdelen zelf maakt. Helaas heb ik maandag een tentamen elektrodynamica.”

Pim Bank
Al 25 jaar is Pim Bank van de partij bij Lowlands. Hij is een UT- alumnus en studeerde werktuigbouwkunde. Zijn huidige werkgever is Rademaker BV waar hij Directeur Projecten is en honderd mensen aanstuurt. “Ik kom elk jaar terug vanwege de groep en het opleiden van de nieuwe Crew-leden”, vertelt Bank, terwijl hij de bitterballen en kaassoufflés in de frituur gooit. Het is inmiddels 01:00 uur en in Dorhout Mees ligt nog niemand in de slaapzaal. “We zijn echt 24/7 bezig met allerlei klussen: we ondersteunen Mojo, leggen loopplanken neer, halen stoelen uit de tent, lossen lekkages op, zetten dranghekken neer of halen een vrachtwagen uit de modder. Er zijn af en toe calamiteiten die om een door jou bedachte oplossing vragen en vaak met hoge spoed. Zo viel een keertje het draadloos netwerk uit en hebben wij in twee uur tijd alle tenten voorzien van nieuwe netwerkkabels. Dan ben je heel erg gemotiveerd om het voor elkaar te krijgen.”

“20 minuten om een trap te bouwen voor Iggy Pop”

Jurian Boerkamp
Na het Lowlands weekend bellen we even met Jurian Boerkamp die als EP’er verantwoordelijk is voor de planning. “Het is heel goed gegaan op een paar mensen na die af hebben gezegd of ziek werden. Dan is het de kunst om zo snel mogelijk nieuwe mensen in te vliegen zeg maar. Alles verliep zonder incidenten. De grootste uitdaging voor de EP’ers was een spoedopdracht voor Iggy Pop. Hij had last minute besloten om het publiek in te lopen vanaf het podium, maar er was geen trap. De EP’ers hadden precies 20 minuten om een trap te bouwen voor The Legend Iggy Pop. Dat zijn toch mooie verhalen.”

“LiefZijn!!!enBlijvenLachen!!!”

Tonnie Buitink
Vanaf het allereerste moment is Tonnie Buitink met zijn EP betrokken bij LowLands. Vijfentwintig jaar geleden kreeg hij een telefoontje of hij met de EP een festival in de polder wilde realiseren. “Geld was er niet, maar ik heb wel ja gezegd. Na wat ouderwetse telefoontjes wist ik dat er genoeg studenten mee wilden doen. En nu 25 jaar later zijn wij er nog steeds bij. Als Side Crew, artiestenbegeleiding, Crew op alle podia. Handjes met verstand worden ze genoemd. Dit jaar zijn wij met honderdvijfenzestig personen. En daar ben ik verantwoordelijk voor. Wij hanteren strenge regels. En dat moet ook. Er is genoeg drank. En het eten is goed geregeld. Maar s’nachts een kerel, is overdag een kerel.” Veel EP’ers blijven na hun studie hangen in de evenementen. Zoals Ruud van Buuren bijvoorbeeld, nu Health and Safety manager bij Mojo. De EP is een visitekaartje voor de UT. “Ik vind het nog steeds leuk om deze club als directeur aan te sturen, het houdt je jong.”

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)