HomeNieuwsGrootste civiele dronesproducent ter wereld kiest voor Twente

Grootste civiele dronesproducent ter wereld kiest voor Twente

DJI en Space53 werken samen om meer levens te redden met drones

Het Chinese bedrijf DJI heeft ervoor gekozen om met Space53 (partner van o.a. Universiteit Twente) projecten te ontwikkelen om de publieke veiligheid te vergroten door de inzet van drones. Een concreet voorbeeld van de samenwerking is het opzetten van een trainingsprogramma op Technology Base voor reddingswerkers en het ontwikkelen van standaard procedures voor het inzetten van drones bij hun reddingsacties. DJI, wereldwijd marktleider in ontwikkeling en productie van civiele drones, tekende op woensdag 5 juli een Memorandum of Understanding met Space53, de publiek-private samenwerking voor ontwikkeling van onbemande systemen.

In maart dit jaar publiceerde DJI een rapport waaruit blijkt dat in de afgelopen vijf jaar de inzet van drones wereldwijd ten minste 59 mensen het leven heeft gered. Overal ter wereld worden drones steeds vaker ingezet door brandweer en reddingswerkers tijdens operaties.

Twente biedt uniek ecosysteem

DJI kiest voor Space53 vanwege het ecosysteem dat Twente biedt: een combinatie van innovatieve ondernemers op het gebied van onbemande systemen, specifieke technologische kennis en ervaring, veel ruimte om te experimenteren, unieke faciliteiten en samenwerking met kennisinstellingen en veiligheidsdiensten, zoals Brandweer Twente.

DJI is niet de eerste internationale partner van Space53.  Zo verbond telecombedrijf Nokia zich vorig najaar aan Space53, voor de ontwikkeling van een nieuw luchtverkeerssysteem voor de integratie van bemande en onbemande luchtvaart.

DJI

DJI is marktleider in de ontwikkeling en productie van civiele drones en luchtfototechniek voor zowel zakelijk als privaat gebruik. DJI drones worden veel gebruikt voor luchtfotografie en filmproducties, maar in toenemende mate richt het bedrijf zich op veiligheids- en inspectietoepassingen. Om de inzet van drones in deze sectoren te optimaliseren zet DJI zich nu in om samen met eindgebruikers te werken aan trainingsprogramma’s en procedures.

Space53

Space53 faciliteert het complete innovatieproces van onbemande systemen door toegang te geven tot een uniek ecosysteem. Binnen Space53 wordt nauw samengewerkt met bedrijfsleven, veiligheidsdiensten en onderzoeks- en onderwijsinstellingen zoals Universiteit Twente, Saxion Hogescholen en het ROC van Twente. Novel-T bouwt aan het dynamische ecosysteem dat hightech innovatie versnelt en de economie van de regio Twente aandrijft. Er is een luchthaven en er zijn veel onderzoeks- en testfaciliteiten. Smart City Enschede biedt de ruimte en omstandigheden voor het ontwikkelen en testen van systemen en zet zich in voor beter passende droneregelgeving in Nederland.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)