HomeNieuwsGamen voor studiepunten

Gamen voor studiepunten

Hoorcolleges, zelfstudie, practica, werkgroepen,… het zijn de meer bekende studievormen. Deze week waren echter, als onderdeel van het curriculum, zo’n tachtig masterstudenten aan het gamen. Geen simpele schiet- of avonturenspelletjes, maar een serious game, waarmee studenten in groepsverband, aan de slag gingen met asset management.

Voor een fictief farmaceutisch bedrijf moesten de studenten in verschillende rondes allerhande onderbouwde onderhoudsbeslissingen nemen: een delicate balans tussen optimaal gebruik van de bezittingen, beschikbaarheid, kosten en veiligheid. Het team dat aan het einde van de dag het meest waardevolle bedrijf in handen had, won de game.

Deze serious game was het laatste onderdeel van een cursus op het gebied van asset management voor studenten van de masteropleidingen Industrial Design Engineering, Mechanical Engineering en Business Information Technology. Volgens cursuscoördinator Jan Braaksma is de game een goede aanvulling op de theorie die ze eerder is bijgebracht: “De studenten gaan nu echt in de praktijk met het onderwerp aan de slag. Ze leren om met een asset-management-bril te kijken naar een organisatie en zien meteen de effecten van beslissingen die ze nemen. Daar komt bij dat studenten het ook erg leuk vinden om te doen en er duidelijk van leren.”

De game wordt gefaciliteerd door Mainnovation, een belangrijke marktspeler in asset management.