HomeNieuwsITC helpt KenGen bij opwekken geothermische energie

ITC helpt KenGen bij opwekken geothermische energie KenGen grootste elektriciteitsleverancier van Kenia

Het ITC gaat KenGen, het grootste elektriciteitsbedrijf van Kenia, ondersteunen bij het winnen van geothermische energie. De geo-faculteit van de Universiteit Twente sloot daarvoor een overeenkomst met KenGen, dat zo’n 80 procent van Kenia voorziet van elektriciteit. De activiteiten van het ITC zijn gericht op het geven van educatie en doen van research in samenwerking met KenGen, dat uitbreidingsplannen heeft in Oost-Afrika.

In de samenwerkingsovereenkomst zijn een aantal activiteiten vastgelegd, waarbij de focus ligt op geothermische energiewinning. Het ITC gaat in opleidingsmogelijkheden voor de staf van KenGen en haar partners voorzien en voert met KenGen een gezamenlijke onderzoeksagenda uit. Daarnaast krijgen studenten van het ITC de mogelijkheid om onderzoeksopdrachten in Kenia en met KenGen uit te voeren.

Groot potentieel

Met een potentieel van 10.000 MW elektriciteit is geothermische energie een van de belangrijkste duurzame energiebronnen voor Kenia in de nabije toekomst. In het oostelijk deel van Afrika worden snel stappen gemaakt bij het verduurzamen van de energiewinning. KenGen wil in de komende drie jaar de hoeveelheid geothermische energie verdrievoudigen tot circa 5.000 MW.

ITC heeft recentelijk veel ervaring opgedaan met onderwijs en onderzoek op het gebied van geothermische energie. Zo werkt de faculteit in Tanzania in het NICHE project aan opleidingsmogelijkheden voor geothermie en gaswinning, en werken onderzoekers in Indonesië samen met bedrijven, onderzoeksinstellingen en de overheid aan het optimaliseren van geothermische energiewinning uit de vulkanische ondergrond.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)