HomeNieuwsEredoctoraten UT voor Hugh Herr, Neelie Kroes, Christoph Gerber en Edward Tufte

Eredoctoraten UT voor Hugh Herr, Neelie Kroes, Christoph Gerber en Edward Tufte

De Universiteit Twente gaat vier eredoctoraten uitreiken. Biomechatronicus prof. Hugh Herr, oud-politica Neelie Kroes, nanotechnoloog prof. Christoph Gerber en statisticus prof Edward Tufte ontvangen een eredoctoraat tijdens de viering van de 55e Dies Natalis van de universiteit, op 25 november. Rector Ed Brinksma heeft de namen bekend gemaakt tijdens de afsluiting van het academisch jaar.

De Universiteit Twente beloont elke vijf jaar mensen die zich op een uitzonderlijke manier hebben ingespannen voor de wetenschap en/of de maatschappij. Het eredoctoraat is een bijzonder eerbewijs, uit te reiken tijdens de Dies Natalis, de verjaardag van de universiteit. De ontvangers mogen de titel doctor honoris causa dragen.

Hugh Herr (1964) is het levende bewijs van de mogelijkheden van ‘wearable robotics’. Eén van zijn bekendste vindingen, een motorisch aangedreven voetprothese, draagt hij ook zèlf. Nadat hij op zijn 17de, als getalenteerd bergbeklimmer, zijn beide onderbenen moest missen door sterke onderkoeling, heeft hij zelf protheses ontwikkeld waarmee hij uiteindelijk op een hoger niveau kon klimmen dan vóór de amputatie. Zijn hele wetenschappelijke loopbaan is daarna in het teken komen te staan van bionische protheses die de kwaliteit van leven verbeteren. Prof. Herr leidt op dit moment de Biomechatronica-groep binnen het MIT Media Lab in Cambridge, Massachusetts. Hij heeft 72 patenten op zijn naam staan en richtte onder meer het bedrijf BIONX op. Ondernemend, ‘high tech, human touch’: Hugh Herr weet met zijn verhaal velen te boeien, ook in onder meer TED en op Discovery Channel.

Erepromotor is prof.dr. Herman van der Kooij, hoogleraar Biomechatronica en Revalidatietechnologie (faculteit CTW)

Neelie Kroes (1941) heeft een lange staat van dienst in de politiek en in bestuursfuncties. Zij maakt zich, tot op de dag van vandaag, hard voor de belangen van startende ondernemers en digitale innovatie. Naast ambassadeur voor Startup Delta, een functie waarin zij per 1 juli wordt opgevolgd door Prins Constantijn, is zij sinds kort onder meer adviseur voor de taxidienst Uber. Mevr. Kroes was staatssecretaris, minister en de eerste vrouwelijke President van Nyenrode Business Universiteit. Als Europees Commissaris voor de mededinging, en later voor de digitale agenda, heeft zij nadrukkelijk haar stempel gedrukt op de digitale transformatie. Ook heeft zij zich altijd hard gemaakt voor de emancipatie van vrouwen in de techniek en in leidinggevende functies, en zij is voor velen een rolmodel.

Erepromotor is prof.dr. Willem Jonker, hoogleraar Database Technology (faculteit EWI) en CEO van EIT Digital.

Christoph Gerber (1942) is een pionier op het gebied van twee microscopietechnieken op de schaal van atomen: Scanning Tunneling Microscopy (STM) en Atomic Force Microscopy (AFM). Hij werkte, destijds als technicus, nauw samen met dr. Gerd Binnig en dr. Heinrich Rohrer, die later voor STM de Nobelprijs zouden ontvangen. Gerber wist hun ontwerp te vertalen naar een werkend apparaat: een technische prestatie van formaat. In de jaren daarna heeft hij verschillende toepassingen onderzocht voor de nieuwe microscopie, zoals een kunstmatige ‘neus’ die ultragevoelig is voor bepaalde moleculen. Ook in het NanoLab van de Universiteit Twente zijn STM en AFM niet meer weg te denken. Gerber, die ook aan de wieg stond van het Swiss Nanoscience Institute SNI, weet tal van studenten en wetenschappers te inspireren met zijn werk en zijn ‘just do it’ mentaliteit.

Erepromotor is prof.dr. Guus Rijnders, hoogleraar Nano Electronic Materials (faculteit TNW)

Edward Tufte (1942) is statisticus én kunstenaar. Als emeritus-hoogleraar van Yale University (politicologie, statistiek, informatica) geniet hij vooral bekendheid door zijn werk op het gebied van het visualiseren van data. De New York Times noemde hem al eens de ‘Leonardo da Vinci van data’. Zijn boeken over zorgvuldige ‘information design’ en goede visualisatie zijn standaardwerken en inspireren wetenschappers in uiteenlopende disciplines, zoals de cartografen van de UT-faculteit ITC. Zijn vroege werk over lokaal en ‘multilevel’ bestuur is van grote invloed geweest op de bestuurskundigen van de UT. Hij richtte onder meer de onderneming Graphics Press LLC op. Naast zijn wetenschappelijke werk maakt Tufte grote sculpturen, vaak van metaal of steen.

Erepromotor is prof.dr. Menno-Jan Kraak, hoogleraar Geovisual Analytics and Cartography (faculteit ITC).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692