HomeNieuwsPolitieke top te gast bij Universiteit Twente en Tubantia

Politieke top te gast bij Universiteit Twente en Tubantia

De politieke top van Nederland komt twee weken voor de verkiezingen naar Enschede. De Twentsche Courant Tubantia en Universiteit Twente ontvangen in de periode van 22 februari t/m 13 maart 2017 dagelijks één van de lijsttrekkers. De kopstukken van elf partijen in de Tweede Kamer hebben hun komst al toegezegd.

‘Van Torentje naar Torentje’ is de titel van de serie ontmoetingen en interviews. De titel verwijst naar twee in het water verzonken torentjes, die de verbinding van Den Haag naar Twente symboliseren: de werkkamer van de premier op het Binnenhof en het door Wim T. Schippers ontworpen kunstwerk op de campus.

Format

In de periode van vrijdag 22 februari t/m maandag 13 maart 2017 komt dagelijks één politicus naar het Amfitheater in de Vrijhof. Twee presentatoren ondervragen de lijsttrekker, voorafgaande aan de debatten wordt voor het publiek een masterclass politiek aangeboden. Studium Generale is nauw betrokken bij de opzet.

Alle veertien partijen uit de huidige Tweede Kamer zijn uitgenodigd. Sybrand Buma (CDA), Alexander Pechtold (D66), Emile Roemer (SP), Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Jesse Klaver (GroenLinks), Marianne Thieme (PvdD), Henk Krol (50PLUS), Kees van der Staaij (SGP), Tunuhan Kuzu (DENK), Jan Roos (VNL) en Jacques Monasch (Nieuwe Wegen) staan ingepland. Met de VVD (Mark Rutte) en PvdA (Lodewijk Asscher) is overleg gaande. Geert Wilders (PVV) deed nog geen toezegging.

Samenwerking

Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur: “De Universiteit Twente is het brandpunt van technologische ontwikkelingen en innovaties in Oost-Nederland. Die hebben grote impact op mens, maatschappij en dus politiek. Onze universiteit zoekt het maatschappelijk debat op, zowel internationaal, nationaal, maar zeker ook regionaal. Vandaar dat we graag alle lijsttrekkers laten zien, horen en voelen wat er in Twente én op de campus leeft!”

De Tubantia organiseert de komst van de lijsttrekkers naar Twente inmiddels al geruime tijd. Bij vijf voorgaande gelegenheden (2002, 2003, 2006, 2010 en 2012) wist de krant de lijstaanvoerders te strikken voor een bezoek. Nieuw in de opzet is de samenwerking met de Universiteit Twente en de keuze voor een locatie op de campus. ‘De universiteit levert een belangrijke inhoudelijke bijdrage aan de debatten’, verduidelijkt hoofdredacteur Martha Riemsma van Tubantia. “We gaan samen kijken naar grote thema’s die bij de bevolking in Twente leven.”

Bijwonen

Begin volgend jaar worden alle data en tijden van de lijsttrekkersdebatten bekend gemaakt. Vanaf dat moment kunnen geïnteresseerden zich via Tubantia en de UT aanmelden voor een (gratis) bezoek aan één of meerdere bijeenkomsten.

Van Torentje naar Torentje
Naar de special