HomeNieuwsUT-designers op Dutch Design Week

UT-designers op Dutch Design Week

Van rugzak met zonnepaneel tot labyrinth

Verschillende UT-studenten leveren deze week een bijdrage aan de Dutch Design Week (22-30 oktober) in Eindhoven. Op de 3TU tentoonstelling Mind the Step showen zij hun projecten op het raakvlak van technologie, onderzoek en design. Een overzicht:

Organic Photovoltaic Backpack

Designer: Willem Kiwitz (CTW)
Prachtig om te zien, krachtig in gebruik. Rugzakken met zonnepaneeltjes zijn reuzehandig, maar ook saai en (nog) niet optimaal qua gebruik. De rugzak van Solar Gray gaat twee stappen verder. Speciaal ontwikkelde Organic Photovoltaic cellen leveren continu stroom en zorgen samen voor een fraai design.

The Labyrinth

Designer: Suhaib Aslam, Martijn Atema, Oscar Bradley, Jarmo Kikstra, en Tristan Poiesz (University College ATLAS)
Dit doolhof zet mensen op leuke manier samen in beweging. Gebrek aan motivatie zit beweging vaak in de weg. The Labyrinth motiveert mensen op een intrinsieke, leuke manier om uit de luie stoel te komen. In het spel werken twee spelers op balansborden samen om een bal door een doolhof te loodsen door gaten te ontwijken.

Virtual Nature

Designers: Joost van Vliet, Melissa Smeets (CTW)
Binnen samen even lekker buiten zijn. Als (dementerende) bewoner van een woonzorgcentrum uitrusten op een bankje in het bos? Virtual Nature maakt het mogelijk. Schaduwen van gebruikers worden geïntegreerd in een virtuele natuur omgeving. Vogels, blaadjes en natuur geluiden maken het levensecht. Virtual Nature versterkt de beleving en stimuleert de mentale gezondheid van de bankzitter. Zie http://www.virtualnature.nl/

Branching Out

Designers: Willem-Jan Rensink en Jeroen Wildeman (CTW)
Door verlichte bomen het bos zien. In het donker relaxen in het groen: er  zijn maar weinig mensen die het doen. Branching Out is het licht in de duisternis op de UT-campus. Een centrale ontmoetingsplek met door schors bedekte, LED-verlichte boomstammen.

Lucas

Designers: Daphne Pekkeriet en Elsa Adema (CTW)
Functionele water-licht-interactie. Net als ‘Branching Out’ is Lucas een mooi voorbeeld van door de natuur geïnspireerde duurzame lichteffecten op de UT-campus. Lucas fonkelt en flikkert. Leidt fietsers en voetgangers als lichtend pad rondom een boom midden op de weg.

AWE Goosebumps

Designers: Kristin Neidlinger, Edwin Dertien (DesignLab)
Kippenvel:  een lichamelijke reactie op heftige emoties. Hoe het  precies werkt? Geen idee, maar zeker is dat kippenvel gezond is. AWE Goosebumps, een ‘opblaasbaar’ pak, bezorgt je letterlijk kippenvel. En meet ondertussen tal van fysieke signalen. Een mix van mode, kunst en wetenschap.

Posturise – A smart garment to improve your posture

Designer: Isabel Pfab
Kleding die feedback geeft  over je houding, terwijl je achter je bureau zit? Die  bestaat. En het werkt. Zodra je ‘inzakt’, geeft het ‘pak’ dat je onder je gewone kleding draagt, een signaal af. Tijd om je houding te verbeteren!

User supervised design for Autonomous Vehicles

Designer: David Goedicke (EWI)
De zelfsturende auto als heer in het  verkeer. Als voetganger/fietser krijg je straks in het verkeer te maken met zelfsturende auto’s. In deze gebruikersstudie zijn via Virtual Reality-simulaties  verkeersconflicten nagebootst om te kijken of en hoe zelfsturende auto’s via bewegende geluidsicoontjes optimaal communiceren met hun omgeving.

De Twentse bijdrage aan Mind the Step wordt gecoördineerd door Julia Garde en Mascha van der Voort, docenten/onderzoekers Industrial Design Engineering.

Over Mind the Step

Voor de derde opeenvolgende keer kan de bezoeker van het Klokgebouw tijdens de Dutch Design Week ervaren welke ingenieuze ontwerpen ontstaan als ingenieurs (in spe) van verschillende disciplines hun skills dienstbaar maken aan ontwerp. De expositie biedt ontwerpen op verschillende schaalgrootte: van ‘wearables’ die in kleding verweven zitten en ons gedrag monitoren tot innovatieve stadsuitbreidingen van de toekomst. In Mind the Step ervaar je een nieuwe wereld waar in hoogwaardig design zichtbaar of onzichtbaar is verweven.
Veel nadrukkelijker dan in voorgaande jaren is het verhaal van de ontwerper te horen. In de expositieruimte zijn er in het kader van ‘Mind the Story’ dagelijks prikkelende presentaties van ontwerpers.

Meer info: www.ddw.nl en www.mindthestep.nl

Naast in Mind the Step, zijn er meer UT-bijdragen op de Dutch Design Week te vinden, zoals het project HARPER (over artificial intelligence) van studenten Creative Technology.