HomeNieuwsTwente lanceert nieuw investeringsfonds

Twente lanceert nieuw investeringsfonds Fonds voor studenten, door studenten

Vandaag hebben de Universiteit Twente en Saxion officieel het Dutch Student Investment Fund gelanceerd, dat voor 40.000 euro investeert in de onderneming LipoCoat. Daarvoor overhandigden Neelie Kroes, Special Envoy bij StartupDelta en Jasper Driessens, interim bestuurder van het fonds, symbolisch een geldkoffer aan Jasper van Weerd, oprichter LipoCoat. Het nieuwe fonds wordt geleid door een bestuur dat in meerderheid bestaat uit studenten, en een investeringscommissie bestaande uit studenten. Nog niet eerder werd in Europa een dergelijk start-up fonds onder leiding van studenten opgericht. De komende jaren zal het fonds naar verwachting 1 miljoen euro investeren in de vorm van converteerbare leningen aan kansrijke studentondernemingen in Twente.

Jasper Driessens van de Student Union van de Universiteit Twente en interim-bestuurder van het Dutch Student Investment Fund: “Ondernemerschap zit in de genen bij de studenten van de Universiteit Twente en Saxion. Wij vinden het juist daarom logisch dat studenten het bestuur en de investeringscommissie vormen voor dit fonds. Zo faciliteren we de groei- en leercurve van zowel de start-up, als die van de student-investeerder.” Het fonds heeft de ambitie om naast converteerbare leningen, ook praktijk- en stageopdrachten voor studenten in opdracht van studentondernemers te verzorgen.

Het Dutch Student Investment Fund is het Twentse antwoord op een moeilijke markt voor vroege-fase financiering voor studentondernemers. Victor van der Chijs, collegevoorzitter van de Universiteit Twente, voegt toe: “Als ondernemende universiteit erkennen we met het Dutch Student Investment Fund het belang van studentondernemers binnen de Nederlandse economie. Niet voor niets zijn studenten nu al zelf verantwoordelijk voor vele activiteiten rond de Universiteit Twente. Bovendien denken wij dat juist studenten goed inzicht hebben in nieuwe ontwikkelingen en kansen in de maatschappij.” Wim Boomkamp, collegevoorzitter van Saxion, voegt toe: “Dit nieuwe fonds is een prachtige manier om de ambities van onze studentondernemers te faciliteren, en daarnaast een mooie praktijkervaring voor de student-bestuurders.”

Het fonds

Het fonds is open-ended en investeert in zeer vroege fasen 25.000 tot 100.000 euro in startups waarvan de oprichter een bachelor-, master- of PhD-student is aan de Universiteit Twente of Saxion, of zijn opleiding maximaal 1 jaar geleden heeft afgerond. De investeringen worden gedaan in de vorm van converteerbare leningen, die bij vervolgfinancieringen kunnen worden omgezet naar aandelen. De eerste gelden in het fonds komen van Saxion en Universiteit Twente, die het management de doelstelling meegeven het fonds met andere partners uit te bouwen. Daarvoor is al veel interesse getoond.

Het management

Het interim bestuur van het Dutch Student Investment Fund bestaat uit Fons Mentink, Jasper Driessens en Rogier Stuyver, studerend aan de Universiteit Twente en Patrick Meijer en Carmen van der Maten, studenten bij Saxion. Zij worden in het bestuur ondersteund door ervaren pre-seed coördinator Erwin Holtland van Kennispark Twente, en ervaren bestuursleden en investeerders professor Steve Walsh van de University of New Mexico, Ray Quintana, partner bij het Amerikaanse Cottonwood Technology Fund en Thomas Mensink van Golden Egg Check.

LipoCoat

LipoCoat is onder andere opgericht door Jasper van Weerd, alumnus van Saxion en in januari 2015 gepromoveerd aan de Universiteit Twente. Het bedrijf ontwikkelt coatings voor medische hulpmiddelen in het lichaam, die ervoor zorgen dat de hulpmiddelen niet meer irriteren of afgestoten worden. Een eerste toepassing is voorzien in contactlenzen, zodat deze minder irriteren. De coating legt een natuurlijk laagje op het oog, waardoor er geen traanvocht verdampt. Inmiddels is er contact met twee grote contactlensfabrikanten over de coating.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u bellen met: Janinka Feenstra, Kennispark Twente, 0651072493 of j.feenstra@kennispark.nl.Meer informatie over het fonds vindt u op: www.StudentInvestmentFund.nl