HomeNieuwsEvaluatierapport Universiteit Twente van crisisbeheersing MH17 openbaar gemaakt

Evaluatierapport Universiteit Twente van crisisbeheersing MH17 openbaar gemaakt

Het rapport van de evaluatie van de nationale crisisbeheersingsorganisatie vlucht MH17 door de Universiteit Twente is door de Minister van Veiligheid en Justitie naar de Tweede Kamer gestuurd. Projectleider van het onderzoek was René Torenvlied, hoogleraar publiek management van de vakgroep bestuurskunde van de Universiteit Twente: “Na een moeizame start heeft de nationale crisisbeheersingsorganisatie de crisis gaandeweg beheerst. Nabestaanden hebben veel steun gehad aan familierechercheurs. Nederlandse burgers zijn in het algemeen tevreden over de informatievoorziening door de overheid.”

Het onderzoeksteam van de Universiteit Twente evalueerde de crisisbeheersing rond vlucht MH17 in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. Het eerste deelonderzoek ging over het functioneren van de nationale crisisbeheersingsorganisatie, mede in het licht van de internationaal-juridische context van het conflict in Oekraïne. Conclusie is dat de eerste crisisrespons rond vlucht MH17 onnodig moeizaam en complex verliep, omdat de nationale crisisbeheersingsorganisatie onvoldoende gericht was op samenwerking met en tussen betrokken organisaties. Andere noodzakelijke activiteiten werden voortvarend opgepakt, zoals internationale diplomatie, crisiscommunicatie of de organisatie van de dag van nationale rouw. Na de eerste dagen kwam er een betere samenwerking op gang, waardoor alle partijen hun bijdrage konden leveren. De missies in Oekraïne hebben door hun autonomie bijgedragen aan het bereiken van de hoofddoelstellingen van het kabinet.

Het tweede deelonderzoek betrok het perspectief van nabestaanden in de evaluatie, waaronder hun beleving van de communicatie en nazorg door de overheid en maatschappelijke organisaties. Nabestaanden zijn in het algemeen ontevreden over het optreden van de overheid gedurende de eerste crisisrespons. Dat verbeterde na de dag van nationale rouw, waarna zij in het algemeen tevreden zijn over de geboden nazorg en informatievoorziening. Enkele incidenten hebben een grote impact gehad op nabestaanden. Nabestaanden hebben veel steun gehad aan familierechercheurs.

Het derde deelonderzoek ging over de informatievoorziening van de overheid naar de Tweede Kamer, media en samenleving. De Tweede Kamer en de media zijn de informatievoorziening vanuit de Rijksoverheid vanaf oktober 2014 minder positief gaan waarderen. De Nederlandse burger is in het algemeen tevreden over deze informatievoorziening. Een klein deel (rond 15 procent) van de burgers is ontevreden.

Onderzoeksteam

Het onderzoeksteam van de Universiteit Twente bestond uit prof. dr. René Torenvlied en prof. dr. Ramses Wessel, prof. dr. Ellen Giebels en dr. Jan Gutteling. Naast de UT-wetenschappers waren drs. Matthijs Moorkamp (Saxion Hogeschool) en drs. Wout Broekema (Universiteit Leiden) als onderzoekers betrokken bij de evaluatie.

Het rapport is te downloaden op de site van het WODC.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)