HomeNieuwsTweede prijs Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Niek Tax (UT)
pixbay

Tweede prijs Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Niek Tax (UT)

Op 30 november ontvangt Niek Tax (Universiteit Twente) een tweede prijs van 1000 euro voor zijn afstudeerscriptie tijdens de prijsuitreiking van de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem. In zijn afstudeerscriptie Scaling learning to rank to Big Data legt hij 87 zelflerende rankingsmethoden langs de meetlat.

Niek Tax studeerde aan de Universiteit Twente (Computer Science) en deed zijn afstudeerproject bij IT-bedrijf Avanade. Voor zijn afstudeerscriptie deed hij eerst gedegen literatuuronderzoek naar zelflerende algoritmen voor rangschikking, die bijvoorbeeld de volgorde bepalen waarop sites in zoekmachines worden getoond. Hij vond maar het liefst 87 verschillende algoritmen. Dergelijke algoritmen worden niet alleen toegepast om de prestaties van zoekmachines te verbeteren, maar kunnen bijvoorbeeld ook benut worden voor het plaatsen van advertentieblokken op internet.
Niek legde al deze 87 algoritmen langs een door hem zelf ontworpen meetlat, waarop nauwkeurigheid en zekerheid de evaluatiedimensies vormden. Op basis van scores op deze twee dimensies selecteerde hij vijf goede zelflerende algoritmen voor rangschikking. Hij baseerde zich hierbij op bestaande evaluaties, maar wist de uitkomsten op een vernieuwende manier te combineren.
Voor het tweede deel van zijn scriptie onderzocht hij of hij de rekentijd van de vijf algoritmen kon versnellen door te werken met een cluster van computers. Dit lukte, maar bleek alleen nuttig te zijn voor het doorzoeken van grote databanken. Zijn scriptie bleef niet onopgemerkt en leidde tot een publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Information Processing & Management.

Op dit moment doet Niek promotieonderzoek aan de Technische Universiteit in Eindhoven naar het volgen en analyseren van menselijk gedrag op basis van process mining methoden. Hoewel hij wist dat hij voor de Informatie Scriptieprijs was genomineerd, had hij niet verwacht dat hij een prijs zou winnen.

De Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2015  (€5000,-) gaat naar Nina Rosa (Universiteit Utrecht) voor haar scriptie Immersive Multimodal Virtual Reality Experiences.Using Visual and Auditory Stimuli to Improve Tactile Experiences. De andere tweede prijs is voor Tom Runia (TU Delft) voor zijn scriptie High Speed Object Detection. Design, Study and Implementation.

De Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs wordt op 30 november uitgereikt door Maarten Emons, bestuurslid Ngi-NGN Platform voor IT-professionals. De jurering was in handen van de KHMW te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen (zie ook: www.khmw.nl).

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)