HomeNieuwsVan den Kroonenberg-prijs naar Dick Theisens

Van den Kroonenberg-prijs naar Dick Theisens

De Stichting Universiteitsfonds Twente heeft de van den Kroonenberg-prijs 2013 voor jong ondernemerschap toegekend aan UT-alumnus Dick Theisens van Symbol BV. De prijs, bestaande uit een geldbedrag van € 4.500,- een award en een oorkonde, werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse Innovatielezing. De prijs is een eerbetoon aan de vroegere Rector Magnificus prof.dr.ir. H.H. van den Kroonenberg, die zich heeft ingezet voor nieuw ondernemerschap vanuit de UT.

“Ik ben erg trots. Deze prijs is een grote stimulans om door te gaan waar we mee bezig zijn”, aldus Dick Theisens. Zijn training- en adviesbureau Symbol BV (opgericht in 2008, nu 25 medewerkers) houdt zich bezig met Business Improvement en het vergroten van efficiency. Dat gebeurt door middel van training en advies op het gebied van procesverbetering, kwaliteitsmanagement en arbo, mileu en veiligheid. “Ik denk dat we de prijs hebben gewonnen omdat we een innoverend, jong en dynamisch bedrijf zijn. Verder hebben we een sterke binding met de UT.”

Naast Theisens hebben vijf van zijn medewerkers gestudeerd aan de UT. Ook doceert Symbol BV het vak Lean Six Sigma Green Belt op de UT (studies ME en IDE) en er wordt samengewerkt in een aantal Europese projecten. Het snelgroeiende bedrijf stond als enige Twentse onderneming zowel in 2011 als in 2012 in de Deloitte Technology Fast 50.

Dick Theisens

Dick Theisens heeft van 1988 tot 1994 gestudeerd aan de UT en is afgestudeerd in de richting Mechanical Engineering. Van 1994-2002 was hij oprichter en directeur van Encore Media Systems. Dit bedrijf ontwikkelt geautomatiseerde audiosystemen voor de horeca. Het bedrijf startte destijds ook op de universiteit en groeide snel uit tot een bedrijf met meer dan veertig medewerkers.

Daarna is hij een aantal jaren werkzaam geweest als ZZP'er en is hij bij het huidige Sensata (Almelo) in aanraking gekomen met methodieken voor kwaliteitsverbetering en doorlooptijdverkorting. Deze heeft hij in de praktijk toegepast en ervaren wat dit in termen van kwaliteit, tijd en kosten voor bedrijven kan betekenen.

Dick Theisens is een gedreven ondernemer die op een zorgvuldige en beheerste manier Symbol verder ontwikkelt en uitbouwt. Hij is 100% aandeelhouder van het bedrijf en vervult de rol van Managing Director. Daarnaast is hij Master Black Belt waarin hij het management van bedrijven adviseert in strategie en procesverbetering.

Juryrapport
In het juryrapport valt te lezen dat de jury het belangrijk vindt dat de onderneming heeft aangetoond technisch, inhoudelijk en economisch levensvatbaar te zijn. De afgelopen jaren (behalve in 2008) is telkens gekozen voor bedrijven uit de ‘harde technologie’. Met Dick Theisens en Symbol wordt daar nu vanaf geweken. “We willen laten zien dat ook andere vormen van ondernemerschap gelieerd aan de UT succesvol kunnen zijn”, aldus de jury.