HomeNieuwsMarina van Damme-beurs voor Aisha Meel – van den Abeelen

Marina van Damme-beurs voor Aisha Meel – van den Abeelen

De Marina van Damme-beurs voor vrouwelijk toptalent, afgestudeerd aan de Universiteit Twente, gaat dit jaar naar Aisha Meel – van den Abeelen. Ze ontving de beurs, die voor de 10e keer werd uitgereikt, op 9 mei tijdens de Innovatielezing van de Universiteit Twente. Aan de beurs is een geldbedrag van € 9.000,- verbonden. Meel – van den Abeelen zet de beurs in voor haar promotieonderzoek naar een standaard meetmethode voor hersenonderzoek.

Na het afronden van haar opleiding Technische Geneeskunde van de Universiteit Twente, ging Aisha Meel – van den Abeelen in 2011 aan de slag bij het UMC Nijmegen. Daar doet ze onderzoek naar het standaardiseren van meetmethoden op het terrein van cerebrale autoregulatie, het vermogen van de hersenen om schommelingen in de bloeddruk zelfstandig op te vangen.
De Marina van Damme-beurs stelt haar in staat om haar promotieonderzoek te financieren.

De jury geeft aan: “Haar pioniersgeest, doorzettingsvermogen en bevlogenheid in combinatie met een gedegen professionele achtergrond, maken haar tot een terechte winnaar”. Meel – van den Abeelen zag in de dagelijkse praktijk als technische geneeskundige een kans om op het snijvlak van twee disciplines, techniek en medische praktijk, het verschil te maken. Hiermee geeft ze volgens de jury op indrukwekkende wijze invulling aan de gedachte achter de UT-opleiding Technische Geneeskunde.

Marina van Damme-beurs
De Marina van Damme-beurs, een bedrag van € 9.000 en een kunstwerk, is dit jaar voor de 10
e keer uitgereikt. De beurs wordt ter beschikking gesteld door dr.ir. Marina van Damme, die in 1965 de eerste vrouwelijke ingenieur was die promoveerde aan de toenmalige TH Twente. De beurs wordt jaarlijks uitgereikt door de Stichting Universiteitsfonds Twente. De uitreiking vond op 9 mei plaats tijdens het programma van de UT Innovatielezing.