HomeNieuwsYES!-fellowship voor UT-onderzoeker Richard Stevens

YES!-fellowship voor UT-onderzoeker Richard Stevens Naar Baltimore voor onderzoek naar windmolenparken

Richard Stevens, postdoc in de groep Physics of Fluids (MESA+ en MIRA) van de Universiteit Twente, krijgt van de Stichting FOM een YES!-fellowship. Deze beurs stelt hem in staat om de komende drie jaar onderzoek te doen in Baltimore naar de invloed van windmolens op elkaar en hoe je dat kunt modelleren en voorspellen. "Met behulp van computersimulaties ga ik kijken wat de beste opstelling van windmolens ten opzichte van elkaar is en hoe fluctuaties in de stroomopbrengst worden beïnvloed door veranderingen in de windsnelheid en de stroming veroorzaakt door andere windmolens.” licht Stevens enthousiast toe.

Met een YES!-fellowship geeft FOM jonge onderzoekers de kans om zich aan een buitenlands topinstituut te ontwikkelen op het gebied van funderend (natuurkundig) energieonderzoek. Stevens promoveerde in 2011 op het proefschrift 'Rayleigh-Bénard turbulence' bij prof. dr. Detlef Lohse (Universiteit Twente) en prof. dr. Herman Clercx (Technische Universiteit Eindhoven) en werkt sindsdien als postdoc in de Physics of Fluids groep van Detlef Lohse.

Windenergie
Windmolens onderling hebben invloed op elkaar, verteld Stevens. “Met behulp van gedetailleerde computersimulaties willen we kijken welke natuurkundige aspecten belangrijk zijn in grote windmolenparken. Zo kijken we naar fluctuaties van windsnelheid en elektriciteitsproductie. Kennis hierover is nodig om een goed ontwerp te kunnen maken van de back-up power die voor grote windmolenparken moet worden gemaakt. Op het moment dat je erop rekent dat een windmolenpark een bepaalde hoeveelheid stroom levert, moet je een back-up hebben”. Wanneer je bijvoorbeeld verwacht dat het stopt met waaien moet er een alternatieve stroomtoevoer zijn.

YES!-fellowships
Het binnenhalen van een YES!-fellowship is bijzonder omdat er maar weinig van deze beurzen beschikbaar zijn. Dit is pas de vierde die in de afgelopen twee jaar is vergeven. Om het energieonderzoek in Nederland te stimuleren is de opzet van de YES!-fellowships om de onderzoekers na een verblijf van maximaal drie jaar in het buitenland met de opgedane kennis terug te laten keren naar Nederland. Ze krijgen dan nog een jaar de tijd om hun nieuwe kennis hier te verankeren en een basis te leggen voor nieuwe onderzoeksrichtingen en een wetenschappelijke loopbaan in Nederland. Het is dus de bedoeling dat Stevens na zijn avontuur aan de Johns Hopkins University in Baltimore in de groep van Prof. Charles Meneveau, zijn opgedane kennis in Nederland verder gaat benutten. Meer informatie over de YES!-fellowships van FOM: www.fom.nl/yes