HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenMarc van den Homberg nieuwe hoogleraar op Prinses Margriet-leerstoel

Marc van den Homberg nieuwe hoogleraar op Prinses Margriet-leerstoel

Marc van den HombergProf.dr. M.J.C. (Marc) van den Homberg is de nieuwe hoogleraar op de Prinses Margriet-leerstoel. Deze leerstoel, die in 2018 door het Rode Kruis en de Universiteit Twente is aangeboden aan Prinses Margriet ter ere van haar 75e verjaardag, heeft als doel om kennis over natuurrampen en klimaatverandering beter in te zetten voor rampenpreventie en om de impact van humanitaire hulp op het gebied van rampenpreventie te meten en te verbeteren.

De Prinses Margriet-leerstoel is verbonden aan de faculteit Geo-informatiewetenschappen en aardobservatie (ITC) van de Universiteit Twente. De benoeming is voor twee dagen per week.

Over Marc van den Homberg

Marc van den Homberg is scientific lead van 510, een initiatief van het Nederlandse Rode Kruis. Hij heeft de groei van 510 vanaf de start in 2016 mede vormgegeven door het ontwikkelen en implementeren van een toegepaste onderzoeksagenda toegesneden op de behoeften van de Rode Kruis Rode Halve Maan Beweging en het aangaan van nauwe samenwerkingsverbanden met universiteiten en kennisinstellingen.

Voordat Marc bij 510 begon, leidde en was hij medeoprichter van het ICT for Development (ICT4D) team binnen TNO. Marc promoveerde in de natuurkunde aan de Technische Universiteit Delft, na een masteropleiding aan de Universiteit Utrecht.

Data for disaster resilience

Van den Homberg richt zich in deze leerstoel op het thema ‘Data for disaster resilience’: het verbeteren van de kwaliteit van risico- en impactgegevens, voorspellingsmodellen om de impact van een natuurramp te voorspellen en daarmee anticiperende actie te kunnen triggeren (paraatheid) en het selecteren, monitoren en opbouwen van bewijs voor natuurgebaseerde oplossingen (preventie).

Van den Homberg kijkt uit naar het slaan van een brug tussen zijn twee functies: "De unieke samenwerking met de Universiteit Twente stelt het Nederlandse Rode Kruis in staat om haar humanitaire activiteiten te onderbouwen met wetenschappelijk inzicht en om haar programma’s voor veerkracht en op de natuur gebaseerde oplossingen voor de gemeenschap beter te meten en monitoren. De Universiteit Twente kan middels de samenwerking met het Rode Kruis haar wetenschappelijk onderzoek direct laten bijdragen aan sociale impact. Studenten zijn ook erg gemotiveerd om hun onderzoek in te zetten voor de kwetsbare gemeenschappen die het hardst getroffen worden door extreem weer. Eveneens kunnen nieuwe innovaties ontstaan door samen te werken; innovaties die hard nodig zijn gezien de toename aan humanitaire crises."

Opvolging

Van 2018 tot en met 2022 werd de leerstoel bekleedt door prof.dr. M.C. (Maarten) van Aalst, die vorig jaar werd benoemd als nieuwe hoofddirecteur, tevens Chief Science Officer van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI). Van Aalst blijft als deeltijdhoogleraar verbonden aan de Universiteit Twente.