HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenTijdelijke functies voor Oekraïners in de knel

Tijdelijke functies voor Oekraïners in de knel

De faculteiten en diensten van de Universiteit Twente hebben de handen ineen geslagen om mensen die in de knel zijn gekomen door de oorlog in Oekraïne een (tijdelijke) baan aan te kunnen bieden. De wet- en regelgeving biedt de mogelijkheid om hen een tijdelijke contract tot een maximum van 18 maanden aan te bieden (maximale duur is afhankelijk van de situatie). We verwachten maximaal twintig tijdelijke medewerkers te kunnen faciliteren, verspreid over de universiteit. Het betreft een totaalaanbod waarin naast een baan ook hulp geboden kan worden om huisvesting te vinden.

Deze tijdelijke banen zijn in eerste instantie bedoeld voor mensen die als gevolg van de oorlog in Oekraïne zonder werk of zonder inkomen zitten. Zo kan het zijn dat hun bedrijf of instelling tijdelijk gesloten is, dat zij hebben moeten vluchten naar elders of dat zij werkzaam waren op een plek waarvan de financiering plots weggevallen is.

In afstemming met de verschillende faculteiten, diensten en HR kijken we op welke wijze en waar we hen een baan bij de UT kunnen aanbieden. Soms kan dat gaan om het invullen van een bestaande functie, maar ook kan ergens een tijdelijke functie worden gecreëerd. De oproep geldt voor zowel wetenschappelijk personeel als ondersteunende staf.

Pilot project

Deze regeling heeft een pilot-status en wordt dus ook periodiek geëvalueerd. De situatie in Oekraïne doet ons realiseren dat we als UT hier een rol kunnen spelen. Daarbij hebben we gezegd dat we voor nu focussen op Oekraïne. De ervaringen die we hier op doen gebruiken we om te bezien of we dit structureel, ook voor andere situaties wereldwijd, blijvend kunnen inzetten.

Oproep: draag kandidaten aan voor deze tijdelijke functies

Ken je in je professionele netwerk iemand voor wie we mogelijk wat kunnen betekenen? Laat het weten aan je leidinggevende, die in samenspraak met de portefeuillehouder bedrijfsvoering van jouw faculteit of de dienstdirecteur van jouw dienst zal kijken op welke manier we wat voor diegene kunnen betekenen. Zij zullen ook onderling contact zoeken, mocht iemand juist beter aansluiten bij een andere afdeling op de UT.

Diverse initiatieven voor Oekraïne

Dit pilotproject is één van de initiatieven die we als Universiteit Twente ondernemen om mensen die geraakt worden door de oorlog in Oekraïne te ondersteunen. Op www.utwente.nl/oekraine vind je meer over onze inzet. Op dit moment onderzoeken we of we ook op het gebied van onderwijs nog meer kunnen betekenen, bijvoorbeeld door het aanbieden van studieplekken.