HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenVinod Subramaniam benoemd als raadslid bij Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie (AWTI)

UT collegevoorzitter Vinod Subramaniam wordt samen met Saxion voorzitter Anka Mulder en Jolanda Kluin raadslid bij de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI). De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de voordracht voor de benoemingen op voorstel van minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hun benoeming gaat in per 1 december 2022 voor een periode van vier jaar.

De AWTI adviseert regering en parlement. Gevraagd en ongevraagd. Daarbij worden wetenschap, technologie en innovatie (wti) in samenhang met elkaar bekeken. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het delen en benutten van kennis, innovatief ondernemerschap, toepassingsgericht en praktijkgericht onderzoek, de maatschappij en wti. De AWTI valt formeel onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de minister van Economische Zaken en Klimaat. Vraagstukken die de komende tijd aan de orde zullen komen zijn onder andere kennisveiligheid en kwaliteit van wetenschap. Begin volgend jaar beantwoord de AWTI de vraag hoe Nederland optimaal gebruik kan maken van het Europese WTI-beleid. Voor de zomer van 2023 adviseert de AWTI over de vraag hoe Nederland het innovatiebeleid meer transitiegericht kan maken.

Eppo Bruins, AWTI-voorzitter, over de benoemingen: “Ik ben blij dat we vandaag de benoeming van onze nieuwe raadsleden kunnen aankondigen. Daarmee is de AWTI weer compleet. Met deze drie uitzonderlijke mensen halen we opnieuw veel expertise en ervaring in huis. De drie nieuwe leden dragen bij aan de brede scope van de raad die nodig is om het veld van wetenschap, technologie en innovatie te overzien.”

Vinod Subramaniam geeft aan: “We staan voor enorme uitdagingen op het gebied van klimaat, energie en wereldgezondheid die van ons als academici, vernieuwers, beleidsmakers en samenleving een grote inspanning zullen vergen. De AWTI speelt een belangrijke rol bij het adviseren van de Nederlandse regering over veel vraagstukken die verband houden met deze uitdagingen, in een multidisciplinaire, internationale context met een langetermijnperspectief. Het is een eer om als raadslid bij te dragen aan deze missie.”

Naast Vinod Subramaniam zijn ook Anka Mulder en Jolanda Kruin benoemd. Anka Mulder is voorzitter van het College van Bestuur van Saxion en bestuurder van de Vereniging van Hogescholen. Jolanda Kluin is hartchirurg bij het Amsterdam UMC/AMC en hoogleraar Translational Cardiothoracic Surgery aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam. Per 1 februari 2023 zal zij beginnen als afdelingshoofd Cardiothoracale Chirurgie in het Erasmus MC Rotterdam.

Rol en werkwijze AWTI

De AWTI is een onafhankelijke adviesraad van de regering en het parlement. De raad bestaat uit tien deskundigen uit de wetenschappelijke wereld, het bedrijfsleven of maatschappelijke organisaties. Samen geven zij onafhankelijk advies over wetenschappelijke, technologische en innovatieve ontwikkelingen en het overheidsbeleid daarbij. De adviezen van de AWTI zijn gebaseerd op grondig onderzoek en ervaring uit de praktijk. De raadsleden worden ondersteund door raadmedewerkers. Met onze adviezen maken wij het de Nederlandse overheid makkelijker beleidskeuzes te maken waardoor wetenschap, technologie en innovatie voor de Nederlandse samenleving nog beter kunnen floreren.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)