Dataopslag voor medewerkers (M, P, U en Drive)

Language:
NL

Deze handleidingen beschrijfven de centrale opslagschijven voor data (M, P en U) en de procedure om data te herstellen.

Introductie

Op de UT Werkplek zijn voorzieningen geregeld voor het opslaan van data. Deze voorzieningen zijn om:

  • Data veilig op te slaan;
  • Data met elkaar te kunnen delen;
  • Software te kunnen installeren en
  • Voor sjablonen, etc.;
  • Data te kunnen herstellen.
Onderzoeksdata

Specifieke informatie over het opslaan en delen van onderzoeksdata lees je op onze Engelstalige pagina over Research Data Management.

Algemeen

  • Beschrijving

    Als je alleen gebruik maakt van je interne harde schijf van je UT-Werkplek wordt er geen back-up gemaakt van je bestanden. In het geval van een storing op je UT-Werkplek zal de data op de harde schijf worden gewist en gaat al deze data verloren. Om zulk verlies van data te voorkomen is het noodzakelijk dat je data opslaat op de aangegeven centrale harde schijven. Op de UT werkplek staan hiervoor drie directories standaard ingesteld:

    • M: Mijn documenten/Home directory;
    • P: Project- en organisatiedocumenten;
    • U: UT aanbod van documenten (o.a. huisstijl en software).
  • Aanvragen

    Deze directories zijn standaard ingesteld op je UT-Werkplek. Er hoeft dus geen aanvraag worden gedaan. Zijn de directories toch niet op je UT-Werkplek geïnstalleerd, dan kun je dit alsnog zelf doen (zie hieronder de handleiding). Het is mogelijk om extra ruimte aan te vragen voor de home-directories. Het is mogelijk om de standaard 10GB uit te breiden naar 20GB of 40GB. Dit kan worden aangevraagd bij de Servicedesk.

  • Kosten

    Blijft het gebruik van de directories onder de 10GB dan is worden geen extra kosten in rekening gebracht. Wordt de 10GB ruimte uitgebreid tot 20GB of 40GB, dan worden er meerkosten in rekening gebracht bij de faculteit of dienst. Voor meer informatie over deze meerkosten kun je terecht op de tarievenpagina.

  • Voorwaarden

    Je moet in het bezit zijn van een UT-Werkplek en een ICT-account.

  • Levering

    Er is geen levertijd van toepassing op deze dienst. Uitbreiding van opslagruimte wordt per direct geregeld.

  • Ondersteuning

    Van alle directories wordt een back-up gemaakt. Deze back-up wordt 1 maand bewaard en kan alleen worden gebruikt bij calamiteiten zoals het uitvallen van een server. LET OP! Het is niet mogelijk om deze back-up te gebruiken voor het terugzetten van individuele bestanden.

    Voor ondersteuning gebruik je de selfservice pagina en de handleidingen. Neem voor overige vragen en storingen contact op met de Servicedesk ICT.

  • Aanvullende informatie

    Op de drie directories die standaard op je UT-Werkplek staan ingesteld kunnen drie verschillende groepen bestanden worden opgeslagen. Een korte omschrijving van de drie directories staat hieronder beschreven.

    • M: home directory 
      Deze directory is bedoeld om je eigen werkdocumenten op te slaan. Deze documenten zijn van jezelf en zijn niet deelbaar met anderen. Als je bij meerdere organisaties werkt of je verhuist naar een andere organisatie dan blijft deze directory hetzelfde. Deze diskruimte is gelimiteerd op 10 GB. Voordat deze grens wordt benaderd krijg je per e-mail een waarschuwing.
    • P: project en organisatie directory
      Deze directory is bedoeld om projectdata en organisatiedata aan te bieden en om data met elkaar te delen. Je ziet in deze directory alleen die directories van bedrijven, verenigingen, projecten of groepen waar je deel van uitmaakt.
    • U: UT directory
      Er worden door de UT diverse documenten aangeboden die voor de gehele UT van belang zijn. Een voorbeeld is de UT-huisstijl met sjablooninformatie.

Handleidingen

Bij het doorlopen van de handleiding zul je regelmatig handelingen moeten uitvoeren. Hierbij wordt een vaste schrijfwijze gehanteerd: referenties naar tekst en knoppen op schermen zijn cursief gedrukt, gegevens die je zelf moet invullen zijn vet gedrukt.

  • Dataopslag M, P en U-schijven Windows 10

    Centrale harde schijven

    Van de data die je op de harde schijf van je Werkplek opslaat wordt geen back-up gemaakt. Bij storingen met je Werkplek kan het voorkomen dat data op de harde schijf wordt gewist. Daarom is het noodzakelijk dat je data opslaat op de centrale harde schijven. Op de UT werkplek staan drie centrale harde schijven standaard ingesteld:

    • M: Mijn documenten/Home directory
    • P: Project- en organisatiedocumenten
    • U: UT aanbod van documenten (o.a. huisstijl en software)

    Home directory (M:)

    Deze directory is bedoeld om je eigen werkdocumenten op te slaan. Deze documenten zijn van jezelf en deze data is niet deelbaar met anderen. Als je bij meerdere organisaties werkt of je verhuist naar een andere organisatie dan blijft deze home directory hetzelfde. De home directory: \\AD.utwente.nl\HOME\ wordt standaard gekoppeld aan M:. Deze diskruimte is gelimiteerd op 10 GB. Voordat deze grens wordt benaderd krijg je per email een waarschuwing.

    Project en organisatie directory (P:)

    Deze directory is bedoeld om projectdata en organisatiedata aan te bieden en om data met elkaar te delen. Je ziet in deze directory alleen die directories van bedrijven, verenigingen, projecten of groepen waar je deel aan neemt.De project directory: \\AD.utwente.nl\ORG wordt standaard gekoppeld aan P:.

    UT directory (U:)

    Er worden door de UT diverse documenten aangeboden die voor de gehele UT van belang zijn. Een voorbeeld is de UT huisstijl met sjablooninformatie. De UT directory: \\AD.utwente.nl\UT wordt standaard gekoppeld aan U:. HANDMATIG INSTELLEN DIRECTORIES. Als de dataschijven (M, P en/of U) niet in de map Computer staan, kan je dit handmatig toevoegen.

  • Dataopslag M, P en U-schijven Mac

    Centrale harde schijven & backups

    LET OP: Van de data die je op de harde schijf van je UT-Werkplek opslaat wordt geen back-up gemaakt. Bij storingen met je UT-Werkplek kan het voorkomen dat data op de harde schijf wordt gewist. Daarom is het noodzakelijk dat je data opslaat op de centrale harde schijven. Op de UT werkplek staan drie centrale harde schijven standaard ingesteld:

    • M: Mijn documenten / Home directory voor persoonlijke bestanden
    • P: Project- en organisatiedocumenten
    • U: UT aanbod van documenten (o.a. huisstijl en software)

    Meer informatie over de schijven is te vinden in de dienstomschrijving bij diensten.

    Verbinden met de M-, P-, en U-schijf voor medewerkers

    Stap 1 Nieuwe serververbinding opzetten

    • In Finder, klik op Go > Connect to Server.

    go

    Stap 2 Serveradres ingeven

    M-schijf

    • Vul bij Server Address: in smb://ad.utwente.nl/home/.
    • Klik op het + teken.
    • Klik op Connect.

    P-schijf

    • Vul bij Server Address: in smb://ad.utwente.nl/org
    • Klik op het + teken.
    • Klik op Connect.

    org

    U-schijf

    • Vul bij Server Address: in smb://ad.utwente.nl/ut
    • Klik op het + teken.
    • Klik op Connect.

    ut

    Stap 3 Verbinden

    • Vink Registered User aan.
    • Vul bij Name: domein account (b.v. GoghV; de inlognaam vind je hier > view account Username).
    • Vul bij Password: het bijbehorende wachtwoord in.
    • Vink eventueel Remember this password in my keychain aan als je wilt dat je inloggegevens worden onthouden.
    • Klik op Connect.

My favorites

About My Favorites
Use the Bookmark this page button on Service Portal pages to add that page to the My Favorites section. To add web applications, use the star icon in the webapplication list. To add pages outside the Service Portal, use the Add custom bookmark button above. Add your favorite apps to your bookmarks by using the favorite button

Please wait a moment...