In het eerste jaar van de bacheloropleiding Technical Computer Science raak je vertrouwd met de beginselen van informatica en techniek. Al in de eerste module komen de kerngebieden van dit vak aan bod, zodat je meteen weet dat jij de goede opleiding hebt gekozen.


Module 1: The Pearls of Computer Science

In de eerste module leer je de breedte van het vak kennen aan de hand van een achttal ‘parels’ van de informatica: computer engineering, het programmeren van algoritmes, het ontwerpen van grotere systemen, het versleutelen van informatie, databanken, het internet als computernetwerk, functioneel programmeren, en kunstmatige intelligentie. In het project van deze module maak je met je projectgroep een systeem dat automatisch Twitterberichten analyseert en visualiseert.

Meer weten over deze module? Ga naar ons studie-informatiesysteem Osiris.

Module 2: Software Systems

In deze module leer je software te ontwerpen en te bouwen. Van een analyse van de eisen tot de oplevering van een werkend programma. In het eindproject programmeer je op een gestructureerde wijze een game voor meerdere spelers.

Meer weten over deze module? Ga naar ons studie-informatiesysteem Osiris.

Module 3: Network Systems

Internet is een goed voorbeeld van een computer netwerk. Hoe werkt zo'n netwerk? In deze module leer je onder meer hoe gegevens in kleine pakketjes worden verzonden en ontvangen, zowel over kabels als draadloos, hoe de beste route door het netwerk wordt gevonden en hoe je voorkomt dat pakketjes onderweg beschadigen of zoekraken. Verder komen de toepassingen van netwerken aan de orde, de bescherming tegen misbruik, en de schaalbaarheid naar zeer grote netwerken.

Meer weten over deze module? Ga naar ons studie-informatiesysteem Osiris. 

Module 4: Data & Information

In de laatste module van het eerste jaar leer je relevante bedrijfsinformatie in een database te zetten. Je maakt kennis met data-managementconcepten en relationele databases. Daarnaast werk je aan de ontwikkeling van software met een aanpak die in het bedrijfsleven veel wordt gehanteerd: Agile software engineering. In ‘sprints’ van twee weken werk je aan de oplevering van software en in ‘scrum-sessies’ bespreek je met je medestudenten wat je hebt gedaan, wat je van plan bent en tegen welke problemen je aanloopt. Zo leer je op een gestructureerde wijze in een team aan software te werken.

Meer weten over deze module? Ga naar ons studie-informatiesysteem Osiris.

Bekijk modules uit het tweede jaar

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies