Ervaringen

Chris van Lieshout

Wat heb je aan je opleiding Gezondheidswetenschappen in het werk dat je nu doet?

Heel erg veel, ik gebruik het elke dag. In mijn werk kom ik veel in aanraking met nieuwe medisch (technische) innovaties die hun plek binnen ons zorgsysteem proberen te vinden. Het is daarbij dus van groot belang dat je weet hoe de Nederlandse zorg in elkaar zit en wie de stakeholders zijn. Binnen Thinc. zijn wij vooral bezig met het evalueren van innovaties in de zorg. Deze innovaties zijn vaak technisch van aard en daar moet rekening mee houden als je een innovatie evolueert. De opleiding Gezondheidswetenschappen heeft mij in die zin goed voorbereid op mijn werk omdat er veel aandacht is voor (technische) innovaties en hoe je deze het beste kunt evalueren en implementeren op zo een manier dat de kwaliteit van zorg er op voorruit gaat terwijl de zorg ook betaalbaar blijft.  

Welke maatschappelijke uitdagingen zie je? En hoe kan het vakgebied Gezondheidswetenschappen daaraan bijdragen?

Een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van de komende jaren is naar mijn mening het betaalbaar houden van zorg. Aan het einde van elk jaar is het toch altijd weer spannend wat er met de verzekeringspremies en het eigen risico gaat gebeuren. Alle ontwikkelingen in de zorg hebben een grote invloed op de premies en het eigen risico, we kunnen steeds meer ziekten steeds beter behandelen alleen zijn die nieuwe behandelingen vaak erg duur, denk aan extreem dure kankermedicijnen. Niet alleen aan de geneesmiddelen kant zijn er veel (dure) innovaties, ook als het gaat om technologieën zoals operatierobots of bestralingsapparaten is er steeds meer mogelijk tegen een vaak erg hoge prijs. De vraag voor de komende jaren zal zijn of je wel alles moeten willen wat kan en of we als Nederland bereid zijn daar de rekening voor te betalen. Als gezondheidswetenschapper kun je op verschillende manieren met deze uitdagingen aan de slag gaan, je kunt de werkzaamheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen en innovaties evalueren om zo besluitvormers te informeren maar je kan ook bekijken hoe je innovaties het beste in een zorgorganisatie kunt inpassen. Daarnaast denk ik dat je als gezondheidswetenschapper heel goed in staat bent om de belangen van alle betrokkenen in kaart te brengen en zo te kijken wat de beste oplossing is voor verschillende uitdagingen in de zorg. 

Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens jouw studietijd op de Universiteit Twente?

Wat mij het meest geïnspireerd heeft tijdens mijn studietijd is denk ik toch wel de combinatie van de kleinschaligheid, de projecten en de docenten. Omdat je niet met honderden studenten in een jaar zit leer je elkaar beter kennen en dat maakt ook dat docenten je als student beter kennen. Als je ergens mee vastloopt of zo dan staat de deur van de docent eigenlijk altijd voor je open. Dat maakt voor mij dat je met een prettige sfeer aan de projecten en andere opdrachten werkt en dat vind ik er prettig. Natuurlijk heeft ook de inhoud van de studie mij geïnspireerd, de vakken en projecten die je krijgt waar ook veel praktijkvoorbeelden in terugkomen zorgen ervoor dat wat je leert je ook aan de praktijk kunt koppelen, ik heb nooit het idee gehad van "wat moet ik hier mee, waar is dit goed voor" je kon altijd wel de link met de dagelijkse praktijk van de zorg leggen en dat is voor mij erg inspirerend geweest. 

 Wat heb je naast je studie ondernomen? En hoe komt die ervaring je nu van pas?

Naast mijn studie ben ik actief geweest in verschillende commissies van de studievereniging, ben ik actief geweest binnen de kick-in organisatie en ben ik lid geweest van de opleidingscommissie en de faculteitsraad. Binnen deze activiteiten ben ik veel in aanraking gekomen met mensen met een andere achtergrond en soms ook een andere kijk op de wereld. Omdat ik als gezondheidswetenschapper soms tussen de artsen en de technici in zit kan ik die ervaringen goed gebruiken bij het inleven in verschillende standpunten en koppelen van verschillende opvattingen. Daarnaast heb ik mij bij de opleidingscommissie en de faculteitsraad bezig gehouden met onderwijs en kwaliteit van onderwijs en dat komt nu goed van pas bij de (kleine) onderwijstaken die ik nu binnen het UMC Utrecht heb. 

Chat offline (info)