Ervaringen

Alex de
Jong: “EEN NIEUWE TECHNOLOGIE OM FACEBOOK-LIKES TE VERZAMELEN”

Het bedrijf EasyLike van Alex de Jong (23) onderzoekt hoe bedrijven optimaal gebruik kunnen maken van Facebook. Hij maakt hiervoor gebruik van Near Field Communication (NFC)-technologie. “Dat is dezelfde technologie als in smartcards, die tegenwoordig in zo goed als alle smartphones worden gebruikt.” De Jong wil de chipfunctie gebruiken om Facebook-pagina’s te ‘liken’. “Nu zie je bijvoorbeeld ‘Like ons op Facebook’-advertenties in winkels of op posters hangen. Als moet dan eerst de app openen, vervolgens naar de pagina gaan en dan op ‘Vind ik leuk’ klikken. Dat zijn veel stappen. Je kunt onze chip als een soort sticker op je advertentie plakken. De klant scant die dan met zijn telefoon en wordt automatisch naar de Facebook-pagina geleid.”

De Jong heeft het bedrijf opgericht met bedrijfskundestudent Egbert Markerink en Jos van Boeijen die in Utrecht Rechten studeert. “We maken nog geen gebruik van de voorzieningen van het Kennispark,” zegt hij, “Het is goed om te weten dat het er is, maar op dit moment hoeven we nog niet te investeren. We werken vanuit huis en investeren alleen onze tijd.” Genereer je al inkomsten? “Nog niet. De bedrijven willen het gebruiken, maar willen ook weten of het werkt.” De kip of het ei, dus. “Naast de chip, werkt EasyLike ook met een database om te zien wat werkt. We willen het aantal likes per chip opslaan. Zo hopen we te ontdekken of een ‘like en win’-actie werkt en vanaf welke plekken de Facebook-pagina bezocht wordt.”

Meer informatie vind je op www.easylike.nl en www.facebook.com/VestfaliaFilmInternational.

Tekst: Sandra Pool

Chat offline (info)