HomeNieuwsUT Challenge 2023: de winnaars
Jeroen Loos

UT Challenge 2023: de winnaars

3D Medical Support (startup), J58 (Prototyping) en Treetune (Ideation) zijn de categoriewinnaars van de zevende editie van de UT Entrepreneurial Challenge. Zij wisten de jury het best te overtuigen en onder het oog van 350 aanwezigen in het Muziekcentrum Enschede het hoofd koel te houden. Dit jaar deden liefst 91 innovatieve projecten van UT-studenten mee aan de UT Challenge.

Startup 3D Medical Support gebruikt de nieuwste innovaties in 3D-printtechnologie om op maat gemaakte producten te maken die medische professionals over de hele wereld ondersteunen. Hun populariteit resulteerde erin dat ook de ASML Makers Award én de Creative Mules Kickstart Award in de wacht werden gesleept. Hiermee ontvangt 3D Medical Support ondersteuning vanuit ASML en rebranding en communicatiehulp vanuit Creative Mules.

3D Medical Support

Ook J58, een startup die zich bezighoudt met de ontwikkeling van een handbewogen rolstoel waarmee je staand kunt voortbewegen, won al meerdere prijzen. Zij ontvangen de komende periode intensieve ondersteuning vanuit Oost NL, met het winnen van de Oost NL Impact Award, maar ook de Audience Award met de meeste stemmen vanuit het publiek.

J58

Treetune slaagde er met hun pitch in de aanwezigen te inspireren om nu de bomen in steden te redden, terwijl de klimaatklok tikt.

Treetune

Het team van AiCall overleefde de live demonstratie voor de juryleden met verve en vertegenwoordigt de UT op de 4TU Impact Challenge.

AMACHAN ontving de Shell Energy Transition Award en zal binnenkort op de Shell Energy Transition Campus aan de slag gaan met doorontwikkeling van hun project.

De namen van de winnaars

Ideation: treetune (Martin Mikšík, Agata Sowa, Tymur Astashov)

Prototyping/Audience/Oost NL Impact Award: J58 (Gabriel Costa, Rivelino Montenegro, Luc Weidgraaf

Start-up/ASML Makers Award/Creative Mules Kickstart Award: 3D Medical Support (Ing. Rutger Visser, Ir. Ing. Chiel de Nijs, Wytze Duinmeijer

Shell Energy Transition Award: AMACHAN (Alejandro Garcia Navarrete, Javier Estupinan, Sergio Alvarado Vazquez

4TU Impact Challenge Wildcard: AiCall (Joris Köster, María Cobo Muñoz, Jorge Davo, Susanne Fuentes Bongenaar, Emilie van Eps)

Moderators en jury

De moderators op het podium waren ook deze editie Viktoriia Konashchuk (student Business & IT) en Mike Verkouter (Novel-T). Atilla Kerpisci nam namens de UT als Director Strategic Business Development en initiator van de UT Challenge het welkomstwoord voor zijn rekening. De publieksprijs werd uitgereikt door Quinty van der Helm (voorzitter stuurgroep UT Challenge, bestuurslid Student Union). De categorieawards werden uitgereikt door dr. Rainer Harms (faculteit BMS, vakgroep ETM), Miriam Iliohan (DesignLab) en Cindy Marsman (Novel-T) als voorzitters van jury's vanuit het partnernetwerk.

Meer info over de winnaars en alle 91 projecten die meededen aan de UT Challenge in 2023: www.utchallenge.nl

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)