HomeNieuwsUT onderzoeker Anique Bellos - Grob ontvangt KNAW Early Career Award
Arthur Veugelers

UT onderzoeker Anique Bellos - Grob ontvangt KNAW Early Career Award

Ze ontvangt de prijs voor haar onderzoek naar de inzet van innovatieve beeldvorming bij bekkenbodemproblematiek zoals verzakkingen. Uit alle domeinen van de wetenschap ontvangen twaalf jonge onderzoekers een KNAW Early Career Award. De award gaat naar onderzoekers aan het begin van hun carrière met vernieuwende originele ideeën. De jaarlijkse prijs bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk voor elk van de laureaten.

Anique Bellos – Grob is universitair docent in de onderzoeksgroep Multi-Modality Medical Imaging (M3i). Daarnaast staat ze met één been in de praktijk als technisch geneeskundige voor het ZGT bij de afdeling gynaecologie. “Dat is echt anders dan de meeste universitair docenten. Ik zie wekelijks op mijn poli patiënten met verzakkingen, totaalrupturen of andere problemen met de bekkenbodem”, vertelt Bellos - Grob.

Bekkenbodem

Om te bepalen waar de klachten van de bekkenbodem vandaan komen worden vrouwen in liggende positie lichamelijk onderzocht. Eigenlijk is dit heel gek, want de klachten van verzakkingen en incontinentie komen vooral naar voren in staande positie. Daarom gebruik Bellos - Grob in haar onderzoek een staande MRI-scanner, zodat ze de verzakking in de natuurlijk positie kan afbeelden. “Als enigen in Nederland hebben wij toegang tot deze kantelbare MRI”, vertelt Bellos – Grob. Over de meerwaarde voor diagnostiek en mogelijk ook therapie bij vrouwen met bekkenbodem klachten is wereldwijd nog weinig bekend.

Technische geneeskunde

“Als technische geneeskundige kijk ik op een heel andere manier naar dit klinisch probleem. Veel bekkenbodem onderzoek wordt nog volledig klinisch benaderd: bijvoorbeeld welke operatieve ingreep geeft de beste uitkomsten als we klachten beoordelen op basis van vragenlijsten. Door de inzet van MRI en echografie is het mijn ambitie om de echte onderliggende problematiek te begrijpen en daarmee in te zetten op optimale diagnostiek en behandeling.”

De prijs

De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro. Dit bedrag mag door de laureaten naar eigen inzicht worden besteed aan hun onderzoekscarrière. Bellos - Grob ontvangt ook het kunstobject Extended Jewellery van Laura Klinkenberg (1992). Dit is een messing schroef met een ‘twist’. “De twist heb je zowel in de wetenschap als in de kunst nodig om tot nieuwe ideeën te komen. Ook staat de twist symbool voor tegendraadsheid in het onderzoek”, aldus KNAW. De uitreiking van de KNAW Early Career Award vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op 15 februari 2024.

Over Anique Bellos – Grob

Dr. Anique Bellos – Grob is universitair docent in de M3i onderzoeksgroep van de faculteit TNW en het TechMed Centrum. Daarnaast werkt ze als technische geneeskundige in de poliklinische zorg op de afdeling gynaecologie van ZGT. Vorig jaar stond er een uitgebreid interview met haar in het Campus magazine van de Universiteit Twente.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)