HomeNieuwsWinnaars UT in de Mediaprijs 2022

Winnaars UT in de Mediaprijs 2022

Vanmorgen vonden traditioneel tijdens het UT-nieuwjaarsontbijt de uitreikingen plaats van de UT in de media-prijzen. Collegevoorzitter Vinod Subramaniam reikte tijdens zijn toespraak aan de diverse winnaars een certificaat, VVV-bon en bloemen uit. Vervolgens waren er korte gesprekjes waarbij er telkens dieper werd ingegaan op de onderzoeksthema’s.

Studententeam Electric Superbike Twente won in de studentencategorie. Het vierde Electric Superbike Twente-team startte in 2021 met de ontwikkeling van de Delta-XE. Deze motor haalt de 220 pk en daarmee een snelheid van ruim 300 km/h. De racemotor werd uitvoerig getest op het circuit in Drenthe en het team behaalde hiermee een uitgebreid artikel in de Trouw. In april 2022 ging het nieuws over de gelanceerde motor uit Twente de hele wereld over. Met vermeldingen in vooral motorbladen in o.a. Brazilië, Thailand, Argentinië en China.

PhD mediaprijs

De PhD mediaprijs ging naar promovendus Rianne Bulthuis (TNW), voor onderzoek naar borstkankeronderzoek met behulp van fotoakoestiek. In oktober 2022 verscheen zij samen met hoogleraar Srirang Manohar (TNW) op TV bij het NTR-programma ATLAS (vanaf 20:40 min). “Zij deed het televisie-interview uitstekend en liet in een uitvoerig gesprek in het ziekenhuis zien hoe deze nieuwe methode werkt”, aldus Subramaniam.

Mediaprijzen Faculteiten

Op de derde plaats eindigde hoogleraar bestuurskunde Marcel Boogers (BMS), die meermaals media te woord staat over bestuurlijke zaken. De tweede plaats was voor Azadeh Akbari (BMS) die opkomt voor vrouwenrechten in haar thuisland Iran en een opiniestuk geplaatst kreeg in The Guardian. Hoogleraar Maarten van Aalst (ITC) kwam het afgelopen jaar veelvuldig in het nieuws als het ging over klimaatrapporten, -doelen en -rampen. Van Aalst won de eerste prijs.

Social Mediaprijs

De Social Mediaprijs was voor Pieter-Tjerk de Boer (EEMCS). Hij verkreeg online massaal aandacht door het door hem ontwikkelde ‘WebSDR’. Hierdoor werd het o.a. mogelijk om Russische militairen af te luisteren.

Meer informatie

Heb je hulp nodig bij een media-aanvraag of wil je een resultaat met het persteam van de UT delen? Neem dan contact met ons op: https://www.utwente.nl/organisatie/nieuws-events/persinformatie/

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)