HomeNieuwsVan den Kroonenbergprijs voor UT-alumnus Jeroen Wissink

Van den Kroonenbergprijs voor UT-alumnus Jeroen Wissink

Tijdens de Grand Finale van de UT Entrepreneurial Challenge is de Van den Kroonenbergprijs 2022 uitgereikt aan ondernemer en UT-alumnus Jeroen Wissink. De prijs gaat naar ondernemers met een UT-affiliatie die een start-up bewezen succesvol in de markt zetten. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente.

Wissink studeerde in 1997 af aan de UT in de richting elektrotechniek en nanotechnologie. Als serial entrepreneur was Jeroen Wissink in verschillende rollen betrokken bij een aantal succesvolle bedrijven, waaronder Medspray en Nanomi. Als medeoprichter en sinds 2017 als CEO is hij nu verantwoordelijk voor U-Needle. Met zijn nominatie erkende de jury de bijdrage van Wissink in al deze bedrijven. Evenals zijn grote bijdrage aan de ontwikkeling van het MESA+ Nanolab en de UT High Tech Factory, waar zijn bedrijven klant zijn.

Intradermale naalden

U-Needle produceert intradermale (direct in de huid) micronaalden die zeer scherp en nauwkeurig zijn. De gepatenteerde naaldtechnologie maakt gebruik van nanotechnologische fabricageprocessen in het MESA+ Nanolab en in de High Tech Factory (HTF). U-Needle ontwikkelde hiervoor de Bella-mu, een familie van micronaalden voor de intradermale toediening van medicijnen. Deze micronaalden worden bij een verscheidenheid aan toepassingen ingezet, zoals bijvoorbeeld immunotherapie bij kanker, profylactische vaccinaties, botoxbehandelingen en injecties met hyaluronzuur.

Voor de Covid-19 vaccinatie heeft deze Bella-mu intradermale toediening afgelopen jaar bewezen 500% effectiever te zijn dan de standaard vaccinatie in de spier. In tegenstelling tot de spier is de huid rijk aan immuuncellen die de immuunrespons op gang brengen, wat deze effectievere behandelingen en dosisbesparende effecten mogelijk maakt.

VAN DEN KROONENBERGPRIJS

De Van den Kroonenbergprijs voor excellent ondernemerschap is bestemd voor een ondernemer met een duidelijke band met de Universiteit Twente en die zich heeft bewezen door goed ondernemerschap. Dit wordt beoordeeld door een jury met ondernemers en UT-onderzoekers. De prijs is een eerbetoon aan de vroegere rector magnificus Harry van den Kroonenberg, die aan de wieg stond van het ondernemende karakter van de Universiteit Twente. De prijs, die dit jaar voor de 38e keer namens het Universiteitsfonds Twente wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van 4.500 euro en een award, vervaardigd door Mohana van den Kroonenberg.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)