HomeNieuwsNieuwe UT-technologie in strijd tegen reuma
VieCuri Medisch Centrum / PCL photography

Nieuwe UT-technologie in strijd tegen reuma

Afgelopen maand heeft het VieCuri Medisch Centrum in Venlo als eerste ziekenhuis ter wereld een Raman spectroscoop voor medische toepassingen in gebruik genomen. Het idee om met een Raman spectroscoop reumatische aandoeningen zoals jicht op te sporen is bedacht door UT studenten en onderzoekers. UT promovendus Tom Niessink doet onderzoek naar deze nieuwe toepassing om reumatische aandoeningen beter te herkennen.

Jicht is een reumatische aandoening die ontstaat in de nieren doordat deze organen veelal teveel uraat (zout van urinezuur) vasthouden. Op dit moment stellen artsen jicht vast door gewrichtspunctie, bloed- en röntgenonderzoek te combineren. Rond 2010 vroeg reumatoloog dr. Matthijs Janssen aan Technische Geneeskunde studenten van de UT om een verbetering te bedenken voor de diagnose van deze gewrichtsziekte.

Echte UT-technologie

“Die studenten volgden destijds bij mij het vak ‘microscopic detection’ en suggereerde toen het gebruik van Raman spectroscopie als mogelijke oplossing”, vertelt universitair hoofddocent dr. Cees Otto. In de jaren daarna werkten Otto en collega Janssen het idee verder uit. Toen Janssen in 2016 in dienst trad bij het VieCuri Medisch Centrum en het ziekenhuis interesse toonde in de toepassing, gingen de ontwikkelingen snel. Er volgden meerdere bachelor- en masteropdrachten aan de UT en interesse van ReumaNederland.

Opening

Nastasja Cornelissen (lid Raad van Bestuur VieCuri Medisch Centrum) en Corné Baatenburg de Jong (adjunct directeur ReumaNederland) openen de Ramanruimte. (foto van VieCuri Medisch Centrum / PCL photography)

Raman analysis

UT promovendus Tom Niessink voert een analyse uit met de nieuwe Raman spectroscoop (foto van VieCuri Medisch Centrum / PCL photography)

Ramanruimte

ReumaNederland honoreert de aanvraag voor een onderzoek, waarbij Hybriscan Technologies, een spin-off van de UT, een prototype produceert en een promovendus van de UT de technologie gaat testen. Tom Niessink startte in september 2021 met zijn onderzoek en werkt nu dagelijks in Venlo om de Raman spectroscoop in een klinische omgeving te testen. “Het is gaaf om in de kliniek aan de slag te zijn. In mijn huidige onderzoek diagnosticeren de artsen zelf eerst volgens de gebruikelijke methoden, daarna doe ik de analyse nogmaals in de nieuwe ‘Ramanruimte’”, vertelt Niessink. Als de reumatoloog zeker weet dat een patiënt lijdt aan jicht, dan ziet Niessink dat ook. “Maar bij meer twijfel, en dat gebeurt regelmatig, kan deze analyse echt het verschil maken”, aldus Niessink.

Meer informatie

Tom Niessink doet zijn onderzoek in de vakgroep Medical Cell Biophysics (MCBP; Faculteit TNW) onder begeleiding van dr. Cees Otto. Hij doet het onderzoek in samenwerking met het VieCuri Medische Centrum in Venlo. De Raman spectroscoop is mede mogelijk gemaakt door ReumaNederland, Health Holland, Provincie Gelderland, LIOF, HCR en Hybriscan Technologies. Op vrijdag 22 april is de Raman onderzoekskamer bij VieCuri Medisch Centrum officieel geopend. In eerste instantie richt het onderzoek zich voornamelijk op jicht en pseuso-jicht, maar in de toekomst willen VieCuri Medisch Centrum en de UT ook onderzoek doen naar toepassing bij andere ziekten waarbij kristallen een rol spelen, zoals onder andere artrose en Alzheimer.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)