HomeNieuwsKom naar Expeditie NEXT in de meivakantie

Kom naar Expeditie NEXT in de meivakantie

Op vrijdag 6 mei wordt de hele binnenstad van Franeker omgetoverd tot een groot festivalterrein vol wetenschapsactiviteiten, maar ook gezellige terrasjes en vermaak voor het hele gezin: Expeditie NEXT is hét Nationale Wetenschapsfestival voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Ook de Universiteit Twente is present in Franeker.

Over Expeditie NEXT

Alle kinderen krijgen op Expeditie NEXT een Expeditieboek. Hierin staan zes expedities langs verschillende locaties in de binnenstad van Franeker. Spannende routes vol toffe opdrachten, ontmoetingen met wetenschappers, puzzels en experimenten.

Doe bijvoorbeeld mee aan de Grote Feit of Fabel Quiz met Klaas van Kruistum, luister naar de verhalen van Anna Gimbrère en Diederik Gommers of bekijk het heelal in het Koninklijke Eise Eisinga Planetarium. Duik de natuur in met Naturalis, of test je sporttalent samen met het wetenschappelijke team van Thialf. Ben jij juist een knutseltalent? Leer dan alles over kunst en kleur bij het rijdende Groninger Museum of in het Martena Museum.

Universiteit Twente op Expeditie NEXT

Op het festival kom je verschillende UT-deelnemers tegen:

Word de beste E-sporter!: sporten is niet meer alleen iets wat je op een voetbalveld doet. Ga naar het E-sportlab en ontdek hoe goed jij bent in het virtuele sporten. Check je Fifa-skills en je schiet-skills!

ExperiVan: Speel Waar is Wally met een eye-tracker bril, ontmoet een sociale robot of maak een virtuele wandeling in de natuur!

De Levende Dijk: Hoe bouwen we samen met de natuur om Nederland te beschermen van het water? Kijk in het klein hoe een levende dijk werkt en het water kan tegenhouden!

Science on Tour: Vind jij proefjes met explosies en veel rook cool? Wees er dan snel bij!

Kom jij ook?

Kaartjes zijn voor kinderen gratis en kosten € 7,50 voor volwassenen (inclusief twee consumptiemunten). Het is verplicht om vooraf tickets te bestellen zodat we weten hoeveel kinderen we kunnen verwachten.

Alle informatie over het festival vind je op de website van Expeditie NEXT. Daar kan je ook kaartjes bemachtigen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)