HomeNieuwsFraunhofer maakt industrie 'resilient' in onzekere tijden

Fraunhofer maakt industrie 'resilient' in onzekere tijden Vijf jaar op campus UT

Opgericht in 2017, kijkt het Fraunhofer Project Center op de campus van de Universiteit Twente terug op vijf jaar van intensieve contacten met de maakindustrie en de wetenschap. Zeker de pandemie heeft veel productieketens sterk onder druk gezet, en gedwongen om niet alleen snelle aanpassingen door te voeren om te overleven, maar ook te kijken naar een lange termijnvisie, aldus wetenschappelijk directeur prof. Ian Gibson. FPC is klaar voor de volgende stap: een eigen pand nabij de campus, waar onder meer de kracht van ‘Industry 4.0’ oplossingen wordt gedemonstreerd. Ook kondigt het een nieuwe identiteit aan: het Fraunhofer Innovation Platform  for Advanced Manufacturing (FIP-AM@UT).

Fraunhofer Project Center is een samenwerking van Fraunhofer Institut für Produktions Technologie (IPT, Aken) met de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool. Het richt zich op oplossingen voor de maakindustrie, bijvoorbeeld door de kloof te dichten tussen een kansrijk hightech idee en een productieomgeving die dit idee tot een succesvol product maakt. Een voorbeeld is de fotonica, technologie die werkt met licht en die een snelle opmars maakt. Hoe maak je daar de stap van het produceren van enkele chips, in marktniches, naar grote series die volgens een vaste standaard worden gemaakt? FPC heeft onder meer geholpen met de ontwikkeling van een flexibele productiemachine. Het center kan ook bestaande productieketens helpen innoveren, door bijvoorbeeld 3D printing te introduceren.

Lees meer over de visie van wetenschappelijk directeur Ian Gibson op zijn 'featured scientist' pagina

Aanpassingsvermogen

De coronapandemie was een harde leerschool voor veel maakbedrijven. In veel gevallen moesten zij snel handelen om te kunnen overleven, doordat bijvoorbeeld toeleveringsstromen stil kwamen te vallen, grondstoffen en transport snel in prijs stegen of personeelstekorten ontstonden. Ook een lokaal georiënteerd productiebedrijf werkt in een mondiaal speelveld, is eens te meer gebleken: het kan bijvoorbeeld slachtoffer worden van het tekort aan halfgeleiderchips. FPC kan bedrijven helpen met een langetermijnvisie die hen meer veerkrachtig, resilient, maakt onder deze extreme omstandigheden. Bijvoorbeeld door alle processen door te lichten en meer transparant en intelligent te maken: dat is ook de essentie van ‘Industry 4.0’, met veel directere communicatie tussen toeleverancier, producent en afnemer, gebruikmakend van technieken als artificial intelligence.

Toekomst

Intussen bouwt FPC aan eigen huisvesting, in directe nabijheid van de campus van de Universiteit Twente, en dan onder de nieuwe naam Fraunhofer Innovation Platform  for Advanced Manufacturing (FIP-AM@UT), die duidelijker aangeeft waar de competenties van het centrum liggen. Op de nieuwe plek voorziet het centrum een groei naar ongeveer 40 werknemers en wil het ook een demo-omgeving zijn voor de Industry 4.0 benadering. Behalve als brug tussen kennisinstellingen en bedrijven, speelt FPC ook een groeiende rol in het onderwijs. Meer en meer betrekt FPC studenten bij de projecten. Zij zijn het immers die straks nieuwe ideeën moeten zien te vertalen naar een product met bijbehorende productieomgeving, en zij kunnen daarvoor hun opgedane kennis meteen inzetten.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692