HomeNieuwsMaarten van Aalst nieuwe hoofddirecteur bij het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)
Maarten van Aalst

Prof. dr. M.K. (Maarten) van Aalst wordt hoofddirecteur en tevens Chief Science Officer bij het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ministerraad heeft ingestemd met de voordracht op voorstel van minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De benoeming gaat in op 1 februari aanstaande.

Maarten van Aalst bekleedt bij de Universiteit Twente de Prinses Margrietleerstoel voor het vergroten van de weerbaarheid tegen natuurrampen en klimaatverandering bij de faculteit Geo-informatiewetenschappen en aardobservatie (ITC). De leerstoel werd in 2018 door de Universiteit Twente en het Rode Kruis ingesteld ter ere van de 75e verjaardag van de prinses.

"Mijn passie ligt op het snijvlak van wetenschap, beleid en praktijk, met de ambitie om bij te dragen aan een betere wereld. Ik zie er naar uit om samen met alle medewerkers van het KNMI bij te dragen aan het aanpakken van de grote uitdagingen waar Nederland en de wereld voor staan,” vertelt Maarten van Aalst over zijn nieuwe functie.

“Deze mooie benoeming verdient een felicitatie voor zowel Maarten als het KNMI, dat in Maarten een bevlogen en kundige nieuwe directeur heeft gevonden”, aldus Freek van der Meer, decaan van de Faculteit ITC van de Universiteit Twente. “We kijken met grote tevredenheid terug op de invulling die Maarten heeft gegeven aan de Prinses Margrietleerstoel, zowel met zijn wetenschappelijke werk als de bijdrage in het maatschappelijk debat. Zijn nieuwe functie betekent zeker geen scheiding van wegen: we hebben als universiteit nauwe banden met het KNMI en komen elkaar in die context zeker weer tegen. Ook kijken we graag met Maarten hoe we onze samenwerking passend kunnen voortzetten.”

Maarten van Aalst is behalve hoogleraar aan de Universiteit Twente tevens directeur van het International Red Cross Red Crescent Climate Centre. Hij is Coordinating Lead Author bij het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), lid van de European Scientific Advisory Board on Climate Change, en hoofredacteur van het wetenschappelijke tijdschrift Climate Risk Management. Eerder adviseerde hij onder meer de Wereldbank, de OESO, en verschillende VN organisaties over hoe om te gaan met risico’s van een veranderend klimaat.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)