HomeNieuwsGebruik UT-JupyterLab voor je onderzoek, prototyping of onderwijs

Gebruik UT-JupyterLab voor je onderzoek, prototyping of onderwijs

UT-onderzoekers en docenten kunnen sinds kort UT-JupyterLab gebruiken. Dit platform biedt je diverse programmeertalen, zoals Python, en applicaties zoals Matlab en Orange Data Mining. JupyterLab maakt vooral gebruik van de interactieve webapplicatie Jupyter notebooks. Als UT-medewerker en UT-student heb je (kosteloos) toegang tot UT-JupyterLab.

Een Jupyter notebook is een open-source webapplicatie waarmee je je programmeercode, commentaar, multimedia en visualisaties kunt integreren in een interactief document. Het helpt je om data snel inzichtelijk te maken. Toepassingen zijn onder meer: het opschonen en transformeren van onderzoekdata, numerieke simulatie, statistische modellering, gegevensvisualisatie, machine learning, data mining, en nog veel meer.

Toepassingen voor onderzoek en onderwijs
In UT-JupyterLab kun je de functies van Jupyter notebooks combineren met applicaties, zoals Matlab, Orange Data Mining. Dit maakt UT-JupyterLab heel geschikt voor:

Verkennend onderzoek, prototyping
Je kunt binnen UT-JupyterLab experimenteren met code en hardware. Je kunt hardware (bijvoorbeeld CPU of GPU) en allerlei apps en tools (gratis) gebruiken zonder ze zelf te hoeven installeren. Zo belast je dus niet je eigen notebook of desktop.

Onderwijs: iedereen dezelfde software en een centrale dataset
Voor je onderwijs kun je een kant-en-klare omgeving gebruiken waarin alle studenten over dezelfde softwarecomponenten beschikken en gemakkelijk gebruik kunnen maken van een centrale dataset.

Zelfstudie
Je kunt een breed palet van programmeertalen en applicaties gebruiken, zonder ze zelf te hoeven installeren.

Meer weten over UT-JupyterLab?
Je vindt meer gedetailleerde informatie over UT-Jupyterlab in de Jupyter Wiki en research support serviceportal.