HomeNieuwsKlimaatverandering maakt extreme regenval waarschijnlijker

Klimaatverandering maakt extreme regenval waarschijnlijker

Na extreme regenval die leidde tot overstromingen in Limburg, Duitsland, België en Luxemburg, verscheen al snel de vraag of soortgelijke regenbuien nu waarschijnlijker zijn geworden door klimaatverandering. Volgens een snelle attributiestudie van een internationaal team van klimaatwetenschappers is de kans op extreme weersomstandigheden zoals die in juli tussen 1,2 en 9 keer zo groot geworden. Een van deze betrokken wetenschappers was prof. dr. Maarten van Aalst, hoogleraar aan de faculteit Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie van de Universiteit Twente

Prof. dr. Maarten van Aalst

De enorme menselijke en economische kosten van deze overstromingen herinneren ons eraan dat landen over de hele wereld zich moeten voorbereiden op meer extreme weersomstandigheden.

Prof. dr. Maarten van Aalst

Uit dezelfde studie blijkt ook dat soortgelijke stortbuien in de regio 3-19% heviger zijn als gevolg van de door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde. Dit bevestigt het rapport van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) van eerder deze maand. In juli kwam een studie van dezelfde groep tot soortgelijke conclusies over de invloed van door de mens veroorzaakte veranderingen op de recordbrekende hittegolven in delen van de VS en Canada.

In juli 2021 werden verschillende Europese landen getroffen door overstromingen. In Limburg bereikte de Maas het hoogste zomerpeil in meer dan 100 jaar. De Nederlandse regering verklaarde de overstroming tot een officiële ramp. Meer dan 10.000 mensen moesten evacueren in steden zoals Venlo. De totale schade werd geraamd op 400 miljoen euro.

Onaangename herinnering

"De enorme menselijke en economische kosten van deze overstromingen zijn een onaangenameherinnering dat landen over de hele wereld zich moeten voorbereiden op meer extreme weersomstandigheden en dat we dringend de uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen om te voorkomen dat dergelijke risico's nog verder uit de hand lopen," zei van Aalst tegen de Guardian, "Het is een zeldzame gebeurtenis, maar een zeldzame gebeurtenis waar we steeds beter op voorbereid moeten zijn."

Over de studie

De studie werd uitgevoerd door prof. dr. Maarten van Aalst (Prinses Margriet-leerstoel: Vergroten weerbaarheid tegen natuurrampen en klimaatverandering, Faculteit ITC) en 38 andere wetenschappers uit België, Duitsland, Frankrijk, , Luxemburg, Nederland, het VK en de VS. De onderzoekers maakten gebruik van meteorologische metingen, hoge-resolutie computermodellen en peer-reviewed onderzoeksmethoden. Zij vergeleken de frequentie van extreme regenval zoals die van de overstromingen in Duitsland, België en Nederland in het huidige verhitte klimaat met de verwachte frequentie in een wereld waarin geen door de mens veroorzaakte klimaatverandering had plaatsgevonden.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)