HomeNieuwsBasisschoolleerlingen onderzoeken waterkwaliteit

Basisschoolleerlingen onderzoeken waterkwaliteit

Project ‘Alle Scholen Verzamelen’ eind mei van start

Tijdens het project ‘Alle Scholen Verzamelen’ zijn leerlingen uit groep 7 en 8 echte onderzoekers! Samen met andere basisschoolleerlingen door heel Nederland verzamelen leerlingen data, die gebruikt worden bij een groot onderzoek naar waterkwaliteit. Alle Scholen Verzamelen is een initiatief van alle Wetenschapsknooppunten van Nederland. Pre-U-Junior, het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Twente, is hierbij betrokken. Pieter Boerman, directeur van Pre-U: “Veel basisschoolleerlingen vinden het leuk om zelf dingen te onderzoeken en komen vaak tot briljante vondsten. Deze positieve attitude willen we graag stimuleren!”

Door heel Nederland gaan kinderen uit groep 7 en 8 op vrijdag 28 mei 2021 rivieren, kanalen, beekjes en sloten onderzoeken. De resultaten laten zien hoe het gaat met de gezondheid van ons water. Hoe beter het met onze rivieren gaat, hoe beter het met de natuur en omwonenden rond de rivier gaat. Samen zetten we ons in voor gezonde rivieren!

Onderzoekend leren

Tijdens Alle Scholen Verzamelen oefenen de leerlingen met elementen van onderzoekend leren. De onderzoekers verzamelen de gegevens van alle leerlingen, en sturen de landelijke resultaten door naar iedere deelnemende klas. Zo kunnen de leerlingen hun eigen resultaten vergelijken met die van de onderzoekers en van andere klassen. Boerman ondersteunt dit project van harte aangezien het heel leerzaam is en bijdraagt aan een positieve houding voor Wetenschap en Techniek (W&T) in de klas, zowel bij de leerling als bij de leerkracht. Vanaf 2020 is W&T een verplicht onderdeel in het curriculum van de basisschool.

Over project ‘Alle scholen Verzamelen’

Alle Scholen Verzamelen! 2021 is de derde editie van Alle Scholen Verzamelen. In 2019 deden 3.200 kinderen uit heel het land mee aan een onderzoek naar hun favoriete buitenspeelplek en hoeveel natuur daar bij hoort. In 2020 is er door het Corona virus een minder groot onderzoek gedaan naar waterkwaliteit. Daarom wordt het onderwerp waterkwaliteit dit jaar herhaalt. De Universiteit Twente roept zoveel mogelijk scholen op om mee te doen aan dit onderzoek. Zo wordt het onderzoek ook vanuit Twente ondersteund en kunnen scholen hier in de buurt ook kennis  maken met de wonderen wereld van wetenschap en techniek.

Participeren

Alle Scholen Verzamelen is alleen een succes als er zo veel mogelijk klassen meedoen. Als wetenschapsknooppunt in Twente roept Pre-U van de UT daarom alle scholen in de buurt op om deel te nemen. Deelnemende klassen ontvangen een interactieve online les van wetenschapper Li An Phoa; een onderzoekskit met meetinstrumenten voor ecologische en chemische metingen; lesboekjes voor de leerlingen en een lesinstructie voor de leerkracht. Meld je aan via: www.wetenschapsknooppunten.nl/allescholenverzamelen/. Aanmelden kan tot 26 maart.