HomeNieuwsTerugkijken: Campus Talks 2: de 1,5m samenleving

Terugkijken: Campus Talks 2: de 1,5m samenleving

We mogen steeds meer van het kabinet, mits we elkaar niet dichter dan 1,5 meter naderen. Waar is deze 1,5m eigenlijk op gebaseerd en hoe veilig is die afstand? We praatten erover in Campus Talks II op dinsdagavond 26 mei.

LIVESTREAM (vanavond 19:30 uur)

Wat doen de 1,5m en het vele thuiswerken met een sociaal wezen als de mens? In de tweede episode van online talkshow Campus Talks van de Universiteit Twente gingen techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek in gesprek met sociaalpsycholoog Mariëlle Stel en met vloeistoffysicus Detlef Lohse.

Deze tweede aflevering stond stil bij de 1,5m-samenleving waarin we nu geworpen zijn door het coronavirus. Een korte reportage met Rudy Oude Vrielink (expert op het gebied van ruimteoptimalisatie) opende de uitzending en liet zien hoe je met sensortechniek een 1,5m collegezaal kunt inrichten. Peter-Paul Verbeek ging in gesprek met vloeistoffysicus Detlef Lohse, die kanttekeningen bij de 1,5m plaatst. Volgens Lohse is deze afstand tamelijk willekeurig en zeker niet per definitie veilig. Hij maakte duidelijk wat er gebeurt als iemand per ongeluk een keer naast zijn elleboog niest.

Psychologie van de 1,5 mtr

Naast fysica ook aandacht voor mens en maatschappij. Sociaalpsycholoog Mariëlle Stel stond stil bij de psychologie van de 1,5m. Zullen we ons hier netjes aan houden? Hoe kan de overheid ervoor zorgen dat mensen hierin scherp blijven? Een klein beetje angst schijnt goed te werken. Hoe kun je dit dan het beste communiceren?

Prijswinnende app

In praktijk houden we nog veel meer afstand dan 1,5m: vrijwel alle UT-studenten zitten thuis achter hun beeldschermen. Wat doet dit met een mens? Om hun isolement te verlichten bedachten UT-studenten van het DesignLab de ingenieuze app mentor.Me, die studenten met mentoren in contact brengt. Ze wonnen er recent een grote hackathon mee. Student Creative Technology Gleb Podorozhnyy vertelde erover. Om lichaam en geest fit te houden in dit 1,5m-tijdsgewricht, eindigde de aflevering sportief met adviezen van bewegingswetenschapper Jasper Reenalda.

Zie www.utwente.nl/campus-talks voor meer info en de andere afleveringen.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)