HomeNieuwsUT studenten winnen Pan-Europese Hackathon

UT studenten winnen Pan-Europese Hackathon

Samen innovatieve oplossingen ontwikkelen voor coronavirus-gerelateerde uitdagingen. Studenten van University of Twente’s DesignLab, Gleb Podorozhnyy, David Chiriboga Gaibor en Morteza Kiani Anbouee namen deel aan de Pan-Europese Hackathon, die van 24 tot 26 april werd georganiseerd door de Europese Commissie. Vandaag werd bekend gemaakt dat zij hebben gewonnen in de categorie remote working & education.

Tijdens de EUvsVirus hackathon bedachten de studenten de app mentor.me. Deze app biedt een oplossing voor basis- en middelbare schoolkinderen. Door het coronavirus zijn kinderen en leerkrachten noodzakelijkerwijs van elkaar gescheiden. In veel gevallen - vooral in onderontwikkelde landen - zijn ouders niet in staat om hun kinderen te onderwijzen. Bovendien hebben studenten op universiteiten meer tijd nu ze tijdens de coronacrisis thuis zitten. De app mentor.me koppelt studenten aan mentoren, die vrijwillig hulp bieden aan jongere studenten.

De studenten hebben 4000 Euro, gesponsord door de Association of Nordic Engineers gewonnen. Met dit geld kunnen ze hun app ontwikkelen. De studenten mogen ook deelnemen aan de Matchathon, die plaatsvindt van 22 tot 25 mei en georganiseerd wordt door de Europese Innovatie Raad.

EUvsVirus Hackathon

Op 24, 25 en 26 april heeft de Europese Commissie onder leiding van de Europese Innovatieraad en in nauwe samenwerking met de EU-lidstaten een pan-Europese hackathon georganiseerd om het maatschappelijk middenveld, innovatoren, partners en investeerders in heel Europa met elkaar in contact te brengen en zo innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor coronavirusgerelateerde uitdagingen.

20.900 mensen vanuit Europa en daarbuiten namen deel, waarbij  2.150 oplossingen werden aangedragen op het gebied van gezondheid en leven (898), bedrijfscontinuïteit (381), werken op afstand en onderwijs (270), sociale en politieke cohesie (452), digitale financiering (75) en andere uitdagingen (83).

UT officiële partner

De Universiteit Twente heeft deze hackathon ondersteund, als onderdeel van het European Consortium of Innovative Universities (ECIU). Namens de UT was DesignLab betrokken bij het begeleiden van de hackathon en het verbinden van de UT-gemeenschap. Tijdens de hackathon was Cristina Zaga, onderzoeker en docent bij DesignLab, een van de mentoren. Directeur Sabine Wildevuur van DesignLab was jurylid.

Meer info over de Mentor.me app? https://devpost.com/software/interactive-education-platform
Alle winnaars van de EUvsVirus hackathon: https://euvsvirus.org/results

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)