HomeNieuwsHet onderwijs van procesintensivering kan verbeterd worden

Het onderwijs van procesintensivering kan verbeterd worden

Volgens deskundigen uit de hele wereld ontbreekt het bij de educatie van Procesintensivering vaak aan duidelijkheid en focus in de Chemical Engineering BSc- en MSc-opleidingen. UT-onderzoekers David Fernandez Rivas, Jimmy Faria Albanese en Henk van den Berg zijn drie van de meer dan dertig auteurs van twee publicaties die zullen helpen bij het opleiden van Procesintensivering.

In juni 2019 kwam een groep deskundigen op het gebied van procesintensivering in het Lorentz Centrum in Leiden bijeen met vertegenwoordigers van overheden en specialisten op het gebied van de pedagogiek met als doel de inspanningen op het gebied van onderwijs in Procesintensivering (PI) te bundelen. Deze bijeenkomst heeft uiteindelijk geleid tot een tweedelige publicatie vol met instrumenten en praktijkvoorbeelden over hoe PI beter kan worden aangeleerd aan studenten. De organisator van het evenement en een van de auteurs, David Fernandez Rivas, zegt: "Deze artikelen komen als een verfijning van het evenement en het was geen gemakkelijke opgave om de standpunten van meer dan dertig experts in één document te passen. De inspanning heeft goed betaald, omdat deze artikelen middelen bieden voor docenten in Chemische Technologie over de hele wereld voor het ontwikkelen van cursussen over PI, die een grote impact kunnen hebben op de opleiding van de volgende generatie van chemische ingenieurs".

Procesintensivering

Procesintensivering is een recente chemische technologische aanpak die de procesefficiëntie en -veiligheid kan verbeteren en tegelijkertijd de kosten, de voetafdruk en de impact op het milieu kan verminderen. Het kan helpen om de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling te bereiken die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld als onderdeel van de agenda voor 2030. PI kan elke chemische technologische ontwikkeling zijn, zolang het maar een bredere focus heeft dan alleen het verbeteren van de prestaties en het minimaliseren van de energiebehoefte. In het Lorentz Center werd duidelijk dat velen de neiging hebben om PI te verwarren met procesoptimalisatie. In tegenstelling tot procesoptimalisatie streeft PI naar een verbetering van ten minste twee keer zo groot, aldus de auteurs.

Figuur 1 Samenspel van educatie over procesintensivering en de doelstellingen van de Verenigde Naties voor duurzame ontwikkeling

Meer informatie

David Fernandez Rivas is assistent-professor Mesoscale Chemical Systems, Jimmy Faria-Albanese is assistent-professor bij Catalytic Processes and Materials en Henk van den Berg is emeritus hoogleraar Duurzame Procestechnologie.

De twee artikelen met de titel  Process Intensification education contributes to sustainable development goals, worden gepubliceerd in het tijdschrift Education for Chemical Engineers. Het eerste deel is online te lezen; het tweede deel volgt later dit jaar.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)