HomeNieuwsStudenten Universiteit Twente helpen scholieren in Coronatijd

Studenten Universiteit Twente helpen scholieren in Coronatijd

Pre-U, het pre-university college van de Universiteit Twente, helpt leerlingen en docenten van scholen in Twente, Salland en de Achterhoek met afstandsonderwijs tijdens deze Coronasituatie. De UT biedt samen met TechYourFuture, het onderwijsexpertisecentrum waar ook de hogescholen Saxion en Windesheim in deelnemen, extra inhoudelijke en onderwijskundige ondersteuning. Daar is vanuit de scholen veel behoefte aan.

Buddyprogramma voor leerlingen

Een helpende hand bieden aan middelbare schoolleerlingen is niet nieuw voor de UT. Zo kloppen middelbare scholieren al vaak aan voor ondersteuning bij het profielwerkstuk. Voor leerlingen die extra één-op-één begeleiding kunnen gebruiken, is er een nieuw buddyprogramma ontwikkeld. UT-studenten en -medewerkers worden daarbij online gekoppeld aan een leerling. Bijvoorbeeld voor hulp bij huiswerk of het voorbereiden op toetsen. De vragen kunnen gemakkelijk via de website gesteld worden. Studenten zitten klaar om deze te beantwoorden.

Gert ten Hove, directeur Havo/Vwo van middelbare school CSG Het Noordik uit Almelo, Vriezenveen en Vroomshoop, is blij met het initiatief. “De korte lijntjes vanuit het voortgezet onderwijs in de regio met de Universiteit Twente bewijzen hun waarde. De UT heeft in deze bijzondere tijd erg snel kunnen schakelen om snel online hulp aan leerlingen te bieden. Een mooie samenwerking.”

Skills Lab

Pre-U heeft vlak na het begin van de Coronasituatie tevens plannen gemaakt voor het ‘Skills Lab’, dat binnenkort van start gaat. Binnen dit project kunnen leerlingen zich alvast extra inhoudelijk voorbereiden op een universitaire bacheloropleiding. Nu de eindexamens niet doorgaan, ontving Pre-U veel geluiden van leerlingen en scholen die zichzelf actief willen blijven ontwikkelen. De leerlingen krijgen in het Skills Lab onder andere cursussen in het werken in o.a. Python, Excel-VBA, Processing en LaTeX. Voor deze cursussen wordt de digitale leeromgeving van de UT, Canvas, gebruikt.

Voor docenten

Ook docenten kunnen tijdens de Coronacrisis een extra beroep doen op UT-expertise. Pro-U, de docententak van Pre-U, heeft een nieuwe website ontwikkeld waar zij relevante literatuur, tips & tricks en een helpdesk kunnen vinden. “Voor veel docenten is digitaal onderwijs een nieuwe uitdaging”, vertelt Susan McKenney van Pro-U. “Er zijn landelijk al veel mooie initiatieven die het onderwijs hulp bieden op het technisch vlak, daarom willen wij juist in de regio een steentje bijdragen op inhoudelijk vlak: zowel op het gebied van onderwijskunde als didactiek. Aanwijzingen en tips met wetenschappelijke onderbouwing uit gehouden onderzoeken van de UT worden hier voor gebruikt. Verder worden er op de website ook andere bruikbare initiatieven verzameld, naast het inbrengen van eigen expertise. Het stevige regionale netwerk zorgt ervoor dat de lijntjes kort zijn en men elkaar goed weet te vinden. Dit resulteert in een mooie samenwerking in deze bijzondere tijd.”

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)