HomeNieuws"We weten dat we niet in één keer het hele probleem kunnen oplossen, maar kunnen wel een belangrijke bijdrage leveren"

“Als we een idee hebben hoe het ergens beter of anders kan, dan gaan we er gewoon op af. Het voelt vreemder om na afloop te moeten zeggen dat je niets hebt gedaan, dan dat je moet zeggen dat je het hebt geprobeerd maar er niet in geslaagd bent.”

Het zijn de woorden van Edo de Wolf, één van de huidige lichting University Innovation Fellows. De UT neemt sinds 2016 deel aan het prestigieuze UIF-programma van de Amerikaanse onderzoeksuniversiteit Stanford, waarin talentvolle ondernemende studenten van universiteiten over de hele wereld worden getraind om in hun eigen universiteit ‘change agents’ te zijn. Dit collegejaar bood Stanford de UT de kans om liefst twaalf studenten met allerlei verschillende achtergronden te laten deelnemen.

Internationale inspiratie

Een deel van de fellows nam afgelopen februari al deel aan een meet-up van het UIF-programma in Salzburg, en zullen later dit jaar deelnemen aan een meet-up op Stanford. Daarnaast hadden de fellows voor aankomende zomer een Europese meet-up op de UT voor hun gelijkgestemde fellows gepland. Daarvoor wordt nu een (online) alternatief gezocht. Simon de Schaetzen over de Salzburg meet-up: “We zaten daar samen met zoveel creatieve mensen vol ideeën. Met elkaar nieuwe oplossingen bedenken leverde zoveel nieuwe ideeën op: ik schat dat ik wel vier nieuwe projecten zou kunnen starten.”

Want ondanks de uiteenlopende achtergronden, was er vooral veel herkenbaar en gemeenschappelijk.  Jessica Haak: “Wat we met elkaar gemeen hebben, is een grote toewijding en energie: we willen aan het werk om wat te realiseren. Het werd voor mij ook veel duidelijker hoe ik hier in Twente een bijdrage kan leveren vanuit onze rol als fellow. In het begin was ik wat terughoudend, maar nu stap ik er direct op af en pak het op.”

Lokaal het verschil maken

Dat oppakken doen de fellows ook lokaal. Een project waar zij aan werken, is ‘Bursting the bubble’. “De universiteit heeft een prachtige campus en het ecosysteem is super, maar we willen ook dat studenten meer meedoen in de stad”, aldus Edo. “Ze integreren te weinig. Dat willen we doorbreken door een aantal activiteiten te houden.”

Lisa Veldman: “We houden bijvoorbeeld city dates. We zetten een interessante plek, zoals bijvoorbeeld een museum of restaurant, in de spotlight en organiseren een activiteit er om heen die aansluit bij de essentie van de plek. We willen laten zien wat er allemaal kan en mensen met elkaar in verbinding brengen. We weten ook dat we niet in één keer het hele probleem kunnen oplossen, maar we kunnen wel een belangrijke bijdrage leveren.”

De werving van nieuwe University Innovation Fellows is reeds gestart
Ja, ik ben geïnteresseerd!

De huidige lichting University Innovation Fellows bestaat uit: Alejandro García Navarrete, Can Erel, Edo de Wolf, Gleb Podorozhnyy, Jessica Haak, Lena Marie Assink, Lisa Veldman, Rick Akkerman, Satwik Kritika Krishna, Simon de Schaetzen, Thyne Scholte, en Tra My Nguyen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)